dc.contributor.author | Høye, Alena | |
dc.contributor.author | Hesjevold, Ingeborg | |
dc.contributor.author | Vaa, Truls | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-01-14T09:40:19Z | |
dc.date.available | 2021-01-14T09:40:19Z | |
dc.date.issued | 2015-12 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2722947 | |
dc.description.abstract | For fem ulike typer førerstøttesystem – automatisk avstandsregulering med automatisk nødbrems, varsling for myke trafikanter med automatisk nødbrems, feltskiftevarsler/kjørefeltholder, automatisk fartstilpasning (ISA) og alkolås/ruslås – er det utviklet scenarioer som beskriver hvordan utbredelsen av systemene vil utvikle seg fram til 2035. Scenarioene er utviklet med hjelp av en Delphistudie blant 41 eksperter på bilsikkerhet fra nordiske land. Det er estimert at antall drepte og hardt skadde (D+HS) i Norge kan gå ned med opptil 9% i løpet av de neste 20 årene i det «sannsynlige» scenarioet og med opptil 16% i det mest optimistiske scenarioet. Lengre fram i tid er det mest å vinne (i form av ytterligere reduksjoner av antall D+HS) ved å øke utbredelsen av de mest restriktive systemene. I nærmere framtid er det også mye å vinne av å akselerere utbredelsen av varslende ISA, automatisk avstandsregulering med automatisk nødbrems og feltskiftevarsler/kjørefeltholder. | en_US |
dc.description.abstract | For five types of advanced driver assistance systems – automatic cruise control (ACC) with forward collision warning (FCW) and automatic emergency brake (AEB), pedestrian/cyclist warning with AEB, lane departure warning (LDW), intelligent speed adaptation (ISA) and alcohol/drug ignition interlock – scenarios were developed describing the uptake of these systems until 2035. The scenarios are based on the results of a Delphi study among 41 vehicle safety experts from Nordic countries. It is estimated that the number of killed or seriously injured (KSI) in Norway can be reduced by up to 9% during the next 20 years in the most likely scenario and by up to 16% in the most optimistic scenario. In the long run, the effects could be improved most by increasing the uptake of the most restrictive systems, having the largest effects and the lowest predicted uptake. IN the short run, the effects could also be increased by accelerating the increased uptake of informative ISA, ACC with FCW and AEB, and LDW. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;1450/2015 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Delphistudie | en_US |
dc.subject | Førerstøttesystemer | en_US |
dc.subject | Trafikksikkerhet | en_US |
dc.subject | Webundersøkelse | en_US |
dc.title | Førerstøttesystemer | en_US |
dc.title.alternative | Status og potensial for framtiden | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | TØI Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 194 | en_US |