Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørnskau, Torkel
dc.contributor.authorAmundsen, Astrid Helene
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-01-11T11:54:05Z
dc.date.available2021-01-11T11:54:05Z
dc.date.issued2015-03
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2722355
dc.description.abstractStatens vegvesens NA-rundskriv 05/17 fra 2005 gir retningslinjer for å benytte 30 km/t og 40 km/t fartsgrenser i byer og tettsteder. En spørreundersøkelse blant by- og tettstedskommuner viser at kommunene har fulgt opp og skiltet ned mye av vegnettet. Analyser av ulykker og risiko viser sprikende resultater, og det er ikke mulig å fastslå om kommuner som i stor grad har redusert fartsgrensene har hatt en gunstigere ulykkesutvikling enn kommuner som i mindre grad har gjort dette. Grunnen er at det er usikre data knyttet til omfanget av nedskiltet fartsgrense i tillegg til at det statistisk sett blir små tall og store tilfeldige variasjoner når ulykkestallene analyseres på kommunenivå. Det har skjedd en klar forbedring i trafikksikkerheten i norske kommuner over tid, og det er grunn til å anta at reduserte fartsgrenser har bidratt til dette.en_US
dc.description.abstractNPRA Circular 05/17 from 2005 provides guidelines for using 30 km/h and 40 km/h speed limits in cities and towns. A survey among urban municipalities shows that municipalities have followed up and reduced the speed limits on much of the road network. Analyses of accidents and risk shows inconclusive results, and it is not possible to determine whether municipalities who have largely reduced speed limits have had more favourable trends in road accidents than municipalities that have done so to a lesser degree. The reason for this is that data are uncertain regarding the scope of reduced speed limits. In addition, accident numbers are statistically small and victim to large random variations when the accident figures are analysed at the municipal level. There has been a clear improvement in road safety in Norwegian municipalities over time, and there is reason to assume that reduced speed limits have contributed to this.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1401/2015
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectByeren_US
dc.subjectFartsgrenseren_US
dc.subjectTettstederen_US
dc.subjectUlykkeren_US
dc.titleBruk av reduserte fartsgrenser i byer og tettstederen_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber88en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal