Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordbakke, Susanne
dc.contributor.authorSagberg, Fridulv
dc.contributor.authorGregersen, Fredrik
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-01-11T10:29:17Z
dc.date.available2021-01-11T10:29:17Z
dc.date.issued2016-03
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2722334
dc.description.abstractFormålet med prosjektet var å undersøke utviklingen i andel med førerkort i gitte alderskohorter og hvordan den observerte nedgangen i førerkortandel har virket inn på bilbruk og trafikksikkerhet. Analyser basert på førerkortstatistikk og befolkningsstatistikk viser at andelen med førerkort i liten grad øker med alder, noe som trolig skyldes en økning antall ikke-vestlige innvandrere i befolkningen. Ikke-vestlige innvandrere har i langt mindre grad førerkort enn den norskfødte befolkningen. Studien viser også at bilbruken blant de unge har blitt redusert. Dels ved at færre unge har førerkort og dels ved at de som tar førerkort bruker bilen mindre enn før. Videre viser studien at bilbruken totalt i befolkningen har holdt seg mer eller mindre stabil siden 1992. Nedgangen i bilbruk blant yngre har blitt veid opp av økning blant eldre. I tillegg viser studien at de som tar førerkort på et senere tidspunkt, bruker bil i langt mindre grad enn de som tar førerkort på et tidligere tidspunkt. Studien finner ingen effekt av nedgangen i førerkortandelen blant unge de siste ti årene på trafikkulykker.en_US
dc.description.abstractThe purpose of the project was to explore the effect of the reduced share of driving license holding among young people. Analysis of driving license statistics and populations statistics shows that the driving license rate does not increase in a given age cohort, which probably can be explained by an increase in the amount of non-Western immigrants in the population. Moreover, shows that young people today to a lesser degree use car than in 1992. However, car use has increased among older adults in the same period. The reduced car use among young people may be an effect of the reduction in the driving license rate among young people in the same period. However, the study shows that young people that do hold a driving license also drive less than before. In addition, those who take a driving license at a later point in life, use the car far less than those who take a driving license at an earlier point in life. The study finds no implications of the reduced driving license rate among young people on traffic accidents.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1477/2016
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBilbruken_US
dc.subjectFørerkortutviklingen_US
dc.subjectTrafikksikkerheten_US
dc.titleSlutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og bilbruk blant ungdomen_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber52en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal