Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElvebakk, Beate
dc.contributor.authorHesjevold, Ingeborg Storesund
dc.contributor.authorJulsrud, Tom Erik
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-01-11T10:22:23Z
dc.date.available2021-01-11T10:22:23Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2722330
dc.description.abstractStore grupper av befolkningen har relativt stor forståelse for tunge inngrep innen trafikken av sikkerhetshensyn. Særlig ser det ut som om det er relativt liten motstand mot innføring av obligatorisk sikkerhetsutstyr. Aksepten for sikkerhetstiltak er større blant kvinner og blant eldre enn blant yngre menn, og det er en viss tendens til at de som plasserer seg på venstresiden politisk, aksepterer større inngrep enn dem som plasserer seg på høyresiden. Befolkningen aksepterer gjennomgående mer paternalisme og ekspertstyring i veitrafikken enn de gjør innenfor fritids- og helsesektoren. Det kan se ut som om befolkningen i større grad enn trafikksikkerhetseksperter ønsker å opprettholde muligheten til å utøve aktiviteter som er risikable, men som har en egenverdi for dem som utøver dem.en_US
dc.description.abstractA large share of the population accepts significant interventions in road traffic for the sake of safety. In particular, there seems to be little resistance to the introduction of compulsory safety equipment. Acceptance of safety measures is higher among women and among older respondents than among younger men, and there is a certain tendency that those who place themselves on the political left accept larger interventions than those who place themselves on the right. The population consistently accepts more paternalism and expert rule in road traffic than they do within leisure and healthcare. It seems as if the population to a greater extent than road safety experts desire to maintain the right to exercise activities that are risky, but have an intrinsic value for those exercising them.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1491/2016
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectAksepten_US
dc.subjectEkspertstyringen_US
dc.subjectPaternalismeen_US
dc.subjectTrafikksikkerheten_US
dc.titlePå rett vei: Er myndighetenes trafikksikkerhetsarbeid ekspertstyring og paternalisme?en_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber98en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal