Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSagberg, Fridulv
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-01-11T10:09:06Z
dc.date.available2021-01-11T10:09:06Z
dc.date.issued2016-11
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2722319
dc.description.abstractMer enn hver tiende dødsulykke i trafikken skjer med en fører uten førerett eller som kjører et stjålet kjøretøy. Dette ble påvist ved en analyse av alle dødsulykker i Norge i perioden 2005-2014. Gjennomgang av internasjonal forskningslitteratur viser at ulykkesrisikoen er vesentlig høyere blant førere uten førerett. Slike ulykker vil kunne forhindres ved hjelp av elektronisk førerautentisering, dvs. et teknisk system som kontrollerer at føreren har lovlig adgang til kjøretøyet før det er mulig å kjøre. Dette kan skje ved at føreren identifiserer seg med personnummer og en unik kode eller biometrisk informasjon før kjøringen begynner, og ved at kjøretøyet deretter verifiserer førerett og kjøretøytilgang gjennom kommunikasjon med et sentralt register. I mer enn 80 % av dødsulykkene med førere uten førerett er høy fart eller ruspåvirkning medvirkende årsak. Dette betyr at mesteparten av ulykkene med disse førerne alternativt ville kunne forhindres med alkolås eller fartsgrensestyrt fartssperre i alle motorkjøretøy. Imidlertid er det et betydelig antall ulykker som ikke kan forhindres med disse tiltakene, og det er derfor et potensial for ytterligere ulykkesreduksjon med elektronisk førerautentisering.en_US
dc.description.abstractDrivers or riders without a license or with a stolen vehicle are involved in more than 10 % of fatal road crashes in Norway. This was shown by an analysis of data from all fatal crashes in the period 2005-2014. A literature review shows that unlicensed drivers have a considerably increased crash risk. Such crashes could be prevented by electronic driver authentication, i.e., a technical system for checking that a driver or rider has legal access to a vehicle before driving is permitted. This can be done by requiring the driver/rider to identify themselves with a national identity number and a unique code or biometric information before driving may commence, and that the vehicle thereafter verifies license availability and vehicle access by communication with a central register. In more than 80% of fatal crashes with unlicensed drivers/riders, speeding and/or drug influence contributed to the crash. This means that a majority of crashes with unlicensed drivers alternatively could be prevented by available systems, such as alcolock and speed-limit-dependent speed adapters. However, there are many crashes that are not influenced by those measures, and there is consequently a potential for additional safety improvement by means of an electronic driver authentication system.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1529/2016
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFøreretten_US
dc.subjectTrafikkulykkeren_US
dc.subjectITSen_US
dc.subjectElektronisk førerautentiseringen_US
dc.titleDødsulykker ved kjøring uten føreretten_US
dc.title.alternativeKan de forhindres med ny teknologi?en_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber42en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal