Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørnskau, Torkel
dc.contributor.authorSundfør, Hanne Beate
dc.contributor.authorSørensen, Michael W.
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-01-11T10:01:50Z
dc.date.available2021-01-11T10:01:50Z
dc.date.issued2016-12
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2722316
dc.description.abstract«Shared space» innebærer at torg og gater deles mellom ulike trafikantgrupper og at gaterommet uformes uten eller med begrenset bruk av skilt, oppmerking og fysisk separering. I stedet for klare regler og regulereringer er idéen at trafikantene skal samhandle eller forhandle for å finne konkrete løsninger når det gjelder hvem som skal vike og hvem som skal få passere først. På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har vi evaluert seks områder i Norge som i mer eller mindre grad er utformet etter Shared space-prinsipper: St. Olavs plass i Oslo, Bekkestua sentrum i Bærum, Strømsø torg i Drammen, Markens gate i Kristiansand og Nordre gate i Trondheim og Torggata i Oslo. Resultatene viser at Torggata og Nordre gate i liten grad fungerer som Shared space. Nordre gate fungerer som en ren gågate. Torggata har svært mange konflikter mellom fotgjengere og syklister. De andre områdene har få konflikter. Trafikantene er generelt godt fornøyd med utformingen, og aller mest fornøyd på Strømsø torg og på Bekkestua. Resultatene bekrefter at Shared space-løsninger kan fungere godt når man oppnår lav fart, balanse mellom trafikantgrupper og jevn fordeling i hvem som viker for hvem.en_US
dc.description.abstract"Shared space" means that the squares and streets are shared between different groups of road users without or with limited use of signs, markings and physical separation. Instead of clear rules and regulates of rights to different road sites, the idea is that road users should interact or negotiate to find concrete solutions in terms of who should give way and who should pass first. In this project, commissioned by the Norwegian Public Roads administration, we have evaluated six areas in Norway which are in more or less degree designed for Shared Space principles: St. Olav's place in Oslo, Bekkestua center in Bærum, Strømsø square in Drammen, Markens street in Kristiansand, Nordre street in Trondheim and Torggata (street) in Oslo. The results show that Torggata and Nordre street to a small extent acts as Shared space. Nordre street functions as a pure pedestrian street. Torggata has very many conflicts between pedestrians and cyclists. The other areas have few conflicts. Road users are generally satisfied with the design, and most happy at Strømsø square and on Bekkestua. The results confirm that Shared space solutions may work well if achieving low speed, a balance between road users groups and an even distribution in who yields to whom.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1511/2016
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectShared spaceen_US
dc.subjectSamspillen_US
dc.subjectKonflikteren_US
dc.titleEvaluering av «Shared space»-områder i Norgeen_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber108en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal