Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende
dc.contributor.author | Kummeneje, An‐Magritt | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T11:35:01Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T11:35:01Z | |
dc.date.issued | 2017-12 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2712149 | |
dc.description.abstract | Hver nordmann reiser i gjennomsnitt 3,3 turer per dag og de fleste turene er kortere enn 10 kilometer (Våganem. fl. 2011). I byene Bergen, Trondheim og Stavanger er 45 prosent av turene kortere enn 5 kilometer (Hjorthol m. fl. 2014). Det å gå og sykle blir sett på som nøkkelen til mer miljøvennlig transport, en bærekraftig byutvikling og en mer aktiv befo lkning. Samtidig er risikoen for å omkomme eller bli utsatt for en alvorlig ulykke, relativt høy for gående og syklende til sammenlikning med andre reisemåter (Høye, Elvik, Sørensen, & Vaa, 2012). Studie av risikopersepsjon er viktig i arbeidet med å øke andelen turer til fots og med sykkel, og for å være forberedt på framtidige utfordringer, som følge av en større andel gående og syklende trafikanter. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NTNU | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Risikopersepsjon | en_US |
dc.subject | Reiseatferd | en_US |
dc.subject | Fotgjengere | en_US |
dc.subject | Sykling | en_US |
dc.subject | BEST | en_US |
dc.subject | FoU | en_US |
dc.title | Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | NTNU | en_US |
dc.source.pagenumber | 38 | en_US |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) - FoU program (2013-2017) [45]
Prioritering av sikkerhetstiltak og bidra i arbeidet med trafikksikkerhet