Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorClewing, Corinna Susanne
dc.contributor.advisorGeelmuyden, Anne Katrine
dc.contributor.authorSkaara, Torbjørn
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-11-23T11:24:05Z
dc.date.available2020-11-23T11:24:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2689076
dc.descriptionMasteroppgave i Landskapsarkitektur ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet NMBUen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven søker å gjøre rede for en tilnærming til utforming av rensedammer langs vei, der jeg har fokus på hvordan rensedammene kan bli en positiv opplevelse for de som passerer i bil. Det finnes mye informasjon om hvordan rense - dammer er utformet for at primærfunksjonen som er rensing av forurenset veivann skal fungere optimalt. Det er forøvrig langt mindre informasjon om este - tikk og landskapstilpasning, samt hvordan rense - dammer kan bidra til en bedre reiseopplevelse. Undersøkelser viser at rensedammer har blitt nye biotoper for en mengde vannlevende organismer, der antall arter ofte er like stort som i naturlige dammer. Da dette er et forurenset miljø, har jeg kommet med forslag til bedring av forholdene for et økt biologisk mangfold knyttet til rensedammer. Når det gjelder praktisk drift og vedlikehold av rensedammer kommer jeg inn på tekniske funksjoner og hvordan disser kan løses på en måte som gagner det biologiske mangfoldet, samtidig som endel tekniske elementer kan utformes på en mer estetisk måte. Jeg har undersøkt sikkerhet i forbindelse med rensedammer, der inngjerdings- praksis, sammen med andre forhold blir undersøkt og diskutert. For å løse disse ideene har jeg utarbeidet en metode der viktige kriterier blir belyst, og som ender med en karaktersetting av hver rensedam i caseområdet. Dette vil danne grunnlag for utformingsprinsipper som vil kunne være nyttige ved prosjektering av nye rensedammer og ved oppgradering av eksisterende dammer.en_US
dc.description.abstractThis thesis seeks to explain an approach to the de - sign of stormwater ponds along the way, where I’ve focused on how stormwater ponds can be a positive experience for those who pass by car. There is much information about how stormwater ponds are designed for the primary function which is purification of contaminated roadwater to function optimally. Moreover, it is far less information about aesthetics and landscape adaptation and how stormwater ponds can contribute to a better travel experience. Surveys show that stormwater ponds have become new habitats for a variety of aquatic organisms, where the number of species is often as large as in natural ponds. Since this is a polluted environment I have come with suggestions for improving conditions for an increased biodiversity associated with stormwater ponds. When it comes to practical operation and maintenance of stormwater ponds I do get into the technical features and how these can be resolved in a way that benefits biodiversity, while some technical elements can be designed in a more aesthetic way. I have examined the safety associated with storm - water ponds, where fencing- practice, along with other factors are examined and discussed. To solve these ideas I have developed a method in which important criteria are illuminated, and ending with a grading of each stormwater in the case area. This will form the basis for the design principles that will be useful in the design of new stormwater ponds and upgrading of existing ponds.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisher[T.Skaara]en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectRensedammeren_US
dc.subjectUtformingen_US
dc.subjectBiologisk mangfolden_US
dc.subjectVegetasjonen_US
dc.subjectSikkerheten_US
dc.subjectDrift og vedlikeholden_US
dc.titleHvordan kan rensedammer utformes langs landeveien slik at tekniske, estetiske og økologiske hensyn blir ivaretatt.en_US
dc.title.alternativeCase E-18 Vestfolden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderNMBU Norges miljø- og biovitenskapelige universiteten_US
dc.source.pagenumber52en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal