Evaluering av ”Jeg reiser smart”- kampanjen
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2687561Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bergen kommune gikk høsten 2008 ut med et tilbud til de ansatte i 40 bedrifter i områdene Sentrum, Bergensdalen, Sandsli og Kokstad om å delta i kampanjen ”Jeg reiser smart”. Forutsetningen for å delta var at en brukte bil 3 dager eller mer i uken for å komme seg til/fra jobb. Disse ble oppfordret til å velge en alternativ reisemåte for jobbreisen i en måned. En kunne velge om en ville gå, sykle eller reise kollektivt istedenfor å kjøre bil. De som meldte seg på kunne velge om de ville motta gratis busskort en måned, eller gang/sykkelutstyr til en verdi av 600 kr. Disse forpliktet seg da til å benytte det valgte reisealternativet minst 10 dager i løpet av den måneden kampanjen varte. Kampanjeperioden strakte seg fra 22. september – 31. oktober. I begynnelsen av desember fikk Respons Analyse i oppdrag å gjennomføre en begrenset undersøkelse blant 200 deltakere, for å gi en første evaluering av effekten av kampanjen. Etter en drøy ukes intervjuing, ble formålet endret til å forsøke å intervjue så mange som mulig av deltakerne. Dette gjorde at vi utvidet intervjuperioden til også å gjelde store deler av januar. Vi klarte å intervjue til sammen 500 av de som hadde deltatt, altså 55,5 % av alle som hadde meldt seg på innen fristen for deltakelse. Formålet med evalueringen var først og fremst å kartlegge effekten av kampanjen, både i selve kampanjeperioden, og i tiden etter at kampanjen var over. I tillegg hadde vi spørsmål om hvordan man så for seg transportmiddelbruken i det kommende året. Nedenfor presenterer vi resultatene fra undersøkelsen.