Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørensen, Michael W. J.
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-11-11T12:52:02Z
dc.date.available2020-11-11T12:52:02Z
dc.date.issued2010-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687408
dc.description.abstractFormålet har vært å sammenfatte utenlandske effektstudier av seks oppmerkingstiltak for sykler i bykryss og et for fotgjengere med hensyn til tiltakenes effekt på sikkerhet, trygghet, mobilitet, atferd og holdninger. Sammenfatningen inkluderer i alt 65 studier fra syv ulike land. Gjennomgangen viser at sykkelboks, tilbaketrukket stopplinje for biler og farget/spesiell oppmerking av sykkelfelt kan medvirke til å forbedre forholdene for syklistene og derfor bør benyttes i større omfang i bykryss i Norge enn tilfellet er i dag. Midtstilt sykkelfelt og spesiell gangfeltoppmerking vil sannsynligvis også ha en positiv effekt, og det anbefales derfor at disse tiltak i større grad prøves ut i Norge. Effekten av høyrestilt og venstrestilt sykkelfelt er ikke dokumentert i utenlandske studier.en_US
dc.description.abstractThe report summarises evaluation studies of six measures for bicycles in intersections in urban areas and one measure for pedestrians, in terms of their effects on objective and subjective safety, mobility, behaviour, and attitudes. The review includes 65 studies from seven different countries. It appears that that cycle boxes, advanced stop lines and coloured cycle lanes improve the conditions for bicyclists. Thus, the use of these measures should be extended. Central feeder lanes and special marking of pedestrian crossings will probably also have a positive effect. It is recommended that these measures be tested more extensively. The effects of left-hand and right-hand side feeder lanes cannot be assessed, as they have not been examined in any foreign effect studies.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1068/2010
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectByen_US
dc.subjectEffekten_US
dc.subjectFotgjengeren_US
dc.subjectSykkelen_US
dc.subjectTrafikksikkerheten_US
dc.subjectVegkryssen_US
dc.titleOppmerkingstiltak for sykler i bykryssen_US
dc.title.alternativeInternasjonale erfaringer og effektstudieren_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber73en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Miljøvennlig bytransport - FoU-program (2007-2011) [22]
    Målet med FoU-programmet var å øke kompetansen på miljøvennlig bytransport både i Statens vegvesen og i samfunnet som helhet, og på den måten bidra til mer miljøvennlig transport i byer og tettsteder.

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal