dc.contributor.author | Hagman, Rolf | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T12:24:56Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T12:24:56Z | |
dc.date.issued | 2016-12 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-480-1819-3 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684206 | |
dc.description.abstract | Tester av busser med Euro VI-dieselmotorer viser ved normale temperaturer meget lave nivåer når det gjelder utslipp av lokalt forurensende avgasser. En pilotstudie med tre dieselbusser viser at det blir utfordringer med oppvarming av SCR-rensesystemet for reduksjon av NOX ved nordisk lave temperaturer, under 0 ºC.
Busser med nye Euro VI-godkjente gassmotorer er nå, noen år etter busser med tilsvarende dieselmotorer, blitt tilgjengelige på markedet. Avgasstester i VTTs avgasslaboratorium viser at to nye gassbusser ved normale temperaturer har utslipp av NOX, PM og CO2 på samme nivåer som nye dieselbusser. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;1540/2016 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Busser | en_US |
dc.subject | Diesel | en_US |
dc.subject | Gass | en_US |
dc.subject | EURO VI | en_US |
dc.title | Busser, Euro VI og avgassutslipp - Status 2016/2017 | en_US |
dc.title.alternative | Buses, Euro VI and tailpipe emissions - Status 2016/2017 | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 28 | en_US |