Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.authorStrømsem, Stig
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-21T10:31:10Z
dc.date.available2020-10-21T10:31:10Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684138
dc.descriptionMasteroppgave i Kjøretøyparameternes innvirkning på vegens geometri - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Institutt for bygg- og miljøteknikken_US
dc.description.abstractVed bestemmelse av vegens geometri brukes geometriske minimums- eller maksimumsverdier. I beregningen av disse brukes grunnparametere. Grunnparameterne deles inn i fire grupper. Statistiske grunnparametere, parametere knuttet til påvirkning av kjøretøy/bilfører, parametere knyttet til omgivelsene og parametere knyttet til selve sjåføren. Denne oppgaven tar for seg utfordringen med at de statistiske grunnparameterne øyehøyde, hjulavstand, beregningsmessig kjøretøyhøyde, overheng og sporingsøkning fra Statens Vegvesen sin håndbok V120 er beregnet på bilparken fra 50- og 60-tallet. Det vil derfor være nødvendig med en oppdatering av disse for at linjeføringsparameterne som grunnparameterne inngår, og som brukes i bestemmelsen av vegens geometri, skal gjelde for dagens kjøretøypark. Oppgaven deles inn i tre deler, der hoveddelen av oppgaven går ut på å oppdatere de statistiske grunnparameterne etter dagens kjøretøypark. De to resterende delene går ut på å se på hvilke innvirkning endringen i de statistiske grunnparameterne får på linjeføringsparameterne og hvordan dette påvirker ferdig bygd veg i programvaren NovaPoint. Ved bruk av sensitivitetsanalyse er det sett på hvilke grunnparameter-verdier linjeføringsparameterne minste klotoide og minste vertikale kurveradius i høybrekk er bestemt for, og sett på hva minimumskravene til linjeføringsparameterne kan være. Ved bruk av både gamle og nye minimumskrav til linjeføringsparameterne er det tegnet et veg-segment i NovaPoint for å se på forskjeller i arealbehov og masseberegning. I tillegg er det undersøkt om kravene til stoppsikt er ivaretatt for vegen bygd med nye minimumskravet til minste vertikale kurveradius. Bilen har blitt 10 centimeter høyere (økning på 8 %) og 2 centimeter smalere (reduksjon på 1,2 %), samtidig som at øyehøyden til sjåføren har blitt 6 centimeter høyere (økning på 5,5 %). Høyere verdi for øyehøyde og beregningsmessig kjøretøyhøyde har ført til at kravet til linjeføringsparameterne minste vertikale kurveradius for henholdsvis stoppsikt og møtesikt kan reduseres. Samtidig fører de nye linjeføringsparameterne til en reduksjon i vegens arealbehov og andel masse som må fraktes til anlegg. På bakgrunn av undersøkelsene som er gjort og resultatene fra NovaPoint legges det frem et forslag til Statens Vegvesen med nye minimumskrav til linjeføringsparametere minste vertikale kurveradius i høybrekk.en_US
dc.description.abstractWhen determining the geometry of the road, geometric minimum or maximum values are used. Basic parameters are used to calculate these. The basic parameters are divided into four groups. Statistical basic parameters, parameters linked to vehicle / driver behavior, parameters related to the environment, and parameters related to the driver itself. This task addresses the challenge that the statistical basis parameters eye height, vehicle height, track width, off-tracking and overhang from the Norwegian Road Administration's manual V120 are intended for the 50’s and 60's car park. Therefore, an update of these basic parameters will be necessary for the line parameters included as the base parameters, which are used in determining the geometry of the road, apply to todays vehicle fleet. The thesis is divided into three parts, the main part of which is to update the statistical basic parameters according to today's vehicle fleet. The two remaining sections are based on the impact of the change in the statistic parameters on the alignment parameters, and how this affects the completed built-in road in the NovaPoint software. By doing a sensitivity analysis, it is determined which basic parameter values the lineup parameters minimum klothoid parameter and the minimum vertical curvature radius in crest curve is determined for, and what the minimum requirements for the alignment parameters may be. Using both old and new minimum requirements for the alignment parameters, a road segment has been designed in NovaPoint to look at differences in area needs and mass calculation. In addition, it has been investigated whether the stop sight requirements have been taken care of by the road built with the new minimum requirement to the minimum vertical curve radius. The height of the car has been increased by 10cm (8% increase) and the width reduced by 2cm (1.2% decrease). While the drivers eye height has been increased by 6 centimeters (5.5% increase). Higher eye- and vehicle height values leads to a possible reduction in the requirements for the alignment parameters, the minimum vertical curve radius for stopping and meeting sight. At the same time, the new alignment parameters leads to a reduction in the road's area needs and the proportion of mass that has to be transported. Based on the investigations made and the results from NovaPoint, a proposal is presented to the Norwegian Public Roads Administration with new minimum requirements for alignment parameters, the minimum vertical curvature radius in crest curve.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectVegens geometrien_US
dc.titleKjøretøyparameternes innvirkning på vegens geometrien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber132en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal