dc.contributor.author | Hagman, Rolf | |
dc.contributor.author | H. Amundsen, Astrid | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T11:37:09Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T11:37:09Z | |
dc.date.issued | 2013-04 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-480-1428-7 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2683885 | |
dc.description.abstract | I flere av Norges største byer overskrides grenseverdiene for NO2. Kjøretøy med dieselmotorer har vist seg å slippe ut betydelig større mengder NOx og NO2 i virkelig trafikk enn ved typegodkjenning. Euro 6/VI med betydelig skjerpede utslippskrav innføres i 2014 - 2016. Hvor mye nye kjøretøy med Euro 6/VI teknologi vil bidra til forbedret luftkvalitet er et stort og viktig spørsmål. Avgassmålinger av Euro 6 godkjente lette kjøretøy og to tunge kjøretøy med Euro VI motorer viser at det er mulig å oppnå lave utslipp av regulerte avgasskomponenter i virkelig trafikk. Ny renseteknologi og ny avansert motorteknologi kan imidlertid også medføre høye utslipp av uregulert avgasskomponenter | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Tøi rapport;1259/2013 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Avgassutslipp | en_US |
dc.subject | CO2 | en_US |
dc.subject | Dieselbil | en_US |
dc.subject | Luftforurensning | en_US |
dc.subject | NO2 | en_US |
dc.title | Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 1 | en_US |
dc.title.alternative | Emissions from vehicles with Euro 6/VI technology | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 46 | en_US |