dc.contributor.author | Larsen, Pål J. | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-10-24T11:14:58Z | |
dc.date.available | 2019-10-24T11:14:58Z | |
dc.date.issued | 2016-07 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2624136 | |
dc.description | Denne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler, med hovedfokus på tunnelkonstruksjonen i et levetidsperspektiv. Prosjektet skal resultere i at installasjoner i fremtidige tunneler oppnår tiltenkt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift‐ og vedlikeholdskostnader. | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne rapporten gir en oppsummering av arbeidet som ble gjort med å samle ogbearbeide informasjon om status og utvikling innen temaene LED til tunnelbelysning, lysstyring, lyse tunnelvegger og tunnelrenhold og konsekvens for belysning. Når det gjelder LED-belysning konkluderer rapporten med at det ikke er noen teknisk grunn til å vente med å bruke LED-belysning i tunneler, men at totale levetidskostnader bør vurderes. I tillegg kan opplevd blending være en utfordring. LED er samtidig spesielt godt egnet for dimming, og lysstyring i kombinasjon med LED-teknologi kan da både være energi- og kostnadsbesparende. Ved lysstyring bør det også installeres utstyr for deteksjon av innkommende trafikk i en gitt avstand fra portalen. Med strengere krav til lyse tunnelvegger blir det viktigere med gode prosedyrer for overflatebehandling og vedlikehold, og i tillegg anbefaler rapporten at det innføres skjerpede krav til renhold av armaturer.
Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter:
Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer
Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler
Prosjekt 3: Fremtidens bruer
Prosjekt 4: Fremtidens tunneler | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;562 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | FOU | nb_NO |
dc.subject | Varige konstruksjoner | nb_NO |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.subject | Tunneler | nb_NO |
dc.subject | Belysning | nb_NO |
dc.subject | LED | nb_NO |
dc.subject | Lysstyring | nb_NO |
dc.subject | Tunnelvegger | nb_NO |
dc.subject | Renhold | nb_NO |
dc.title | Fremtidens tunnelbelysning : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 | nb_NO |
dc.title.alternative | Future tunnel ligthing | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 52 | nb_NO |
dc.relation.project | FoU prosjekt [603242] | nb_NO |