dc.contributor.author | Pedersen, Bård | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T10:52:39Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T10:52:39Z | |
dc.date.issued | 2016-05 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2623921 | |
dc.description | Denne rapporten tilhører Prosjekt 3: Fremtidens bruer. Prosjektet skal bidra til at fremtidige bruer bygges med materialer bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene skal stå i. Prosjektet skal bygge på etablert kunnskap om skadeutvikling og de sårbare punktene som identifiseres i Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer, og skal omhandle både materialer, utførelse og kontroll. Prosjektet skal resultere i at fremtidige bruer oppnår forutsatt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift- og vedlikeholdskostnader. | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne rapporten inngår i en serie rapporter fra Statens vegvesens etatsprogram Varige konstruksjoner, 2012-2015. Rapporten gir en oversikt over effekt av sementer med flygeaske og slagg på bestandighet av betong basert på gjennomgang av internasjonal litteratur. Flygeaske og slagg gir generelt god motstand mot kloridinntrengning, god kjemisk bestandighet, motstand mot alkalireaksjoner og redusert herdevarme. Høye doseringer av flygeaske og slagg kan gi redusert frostmotstand. Det er spesielt gunstig å kombinere Portlandsement og silikastøv med enten flygeaske eller slagg som trepulverblandinger.
Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter:
Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer
Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler
Prosjekt 3: Fremtidens bruer
Prosjekt 4: Fremtidens tunneler | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;517 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | FOU | nb_NO |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.subject | Varige konstruksjoner | nb_NO |
dc.subject | Betong | nb_NO |
dc.subject | Sement | nb_NO |
dc.subject | Flygeaske | nb_NO |
dc.subject | Frostbestandighet | nb_NO |
dc.subject | Slagg | nb_NO |
dc.subject | Kjemisk bestandighet | nb_NO |
dc.subject | Kloridmotstand | nb_NO |
dc.subject | Alkalireaksjoner | nb_NO |
dc.title | Sementer med flygeaske og slagg: Lab- og felterfaringer : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 | nb_NO |
dc.title.alternative | Cements with fly ash and slag: Experiences from lab and field : Durable structures 2012-2015 | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 161 | nb_NO |
dc.relation.project | FoU prosjekt [603246] | nb_NO |