Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGabrielsson, I.
dc.contributor.authorEwertson, C.
dc.contributor.authorUtgenannt, P.
dc.contributor.authorBjøntegaard, Ø.
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-23T10:14:40Z
dc.date.available2019-10-23T10:14:40Z
dc.date.issued2016-05
dc.identifier.issn1893-1162
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623905
dc.descriptionDenne rapporten tilhører Prosjekt 3: Fremtidens bruer. Prosjektet skal bidra til at fremtidige bruer bygges med materialer bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene skal stå i. Prosjektet skal bygge på etablert kunnskap om skadeutvikling og de sårbare punktene som identifiseres i Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer, og skal omhandle både materialer, utførelse og kontroll. Prosjektet skal resultere i at fremtidige bruer oppnår forutsatt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift- og vedlikeholdskostnader.nb_NO
dc.description.abstractHøsten 2014 ble det inngått et 4-årig FoU-samarbeid med CBI, om undersøkelser av totalt 10 betonger med ulike sementtyper og ulike doseringer av flygeaske (20-50%) og slagg (49-75%). Hovedintensjonen er å studere tinesalt- frostmotstand ved naturlig frosteksponering i felt i relasjon til akselererte frostforsøk i laboratoriet. Betongene består i stor grad av bindemidler som pr. i dag ikke er godkjente for generell bruk i Statens vegvesens konstruksjoner. Det gjøres i tillegg porestrukturanalyse, kloridmigrasjon, el. motstand, karbonatisering, fasthet, varmeutvikling. Resultater hittil viser som forventet at betonger med høye doseringer av flygeaske eller slagg har store problemer med å bestå akselererte frostforsøk i lab., som har en mye hardere frostbelastning enn den naturen gir i felt. Feltforsøket vil pågå i lang tid framover, mens lab.programmet går over 4 år. Denne statusrapporten viser alt som er utført det første året av prosjektet, dette innbefatter utsetting og initialmålinger av feltprøvene samt det vesentligste av lab. programmet. Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter: Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler Prosjekt 3: Fremtidens bruer Prosjekt 4: Fremtidens tunnelernb_NO
dc.description.sponsorshipStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.language.isoswenb_NO
dc.publisherStatens vegvesennb_NO
dc.relation.ispartofseriesStatens vegvesens rapporter;515
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFOUnb_NO
dc.subjectBetongnb_NO
dc.subjectStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.subjectSaltnb_NO
dc.subjectFrostbestandighetnb_NO
dc.subjectFlygeaskenb_NO
dc.subjectSlaggnb_NO
dc.subjectLaboratorieundersøkelsernb_NO
dc.subjectFeltforsøknb_NO
dc.titleMotstand mot tinesalter og frostskader i betong : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015nb_NO
dc.title.alternativeDe-icing salt/frost-resistance of concrete : Durable structures 2012-2015nb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.source.pagenumber82nb_NO
dc.relation.projectFoU prosjekt [603246]nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal