dc.contributor.author | Gabrielsson, I. | |
dc.contributor.author | Ewertson, C. | |
dc.contributor.author | Utgenannt, P. | |
dc.contributor.author | Bjøntegaard, Ø. | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T10:14:40Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T10:14:40Z | |
dc.date.issued | 2016-05 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2623905 | |
dc.description | Denne rapporten tilhører Prosjekt 3: Fremtidens bruer. Prosjektet skal bidra til at fremtidige bruer bygges med materialer bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene skal stå i. Prosjektet skal bygge på etablert kunnskap om skadeutvikling og de sårbare punktene som identifiseres i Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer, og skal omhandle både materialer, utførelse og kontroll. Prosjektet skal resultere i at fremtidige bruer oppnår forutsatt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift- og vedlikeholdskostnader. | nb_NO |
dc.description.abstract | Høsten 2014 ble det inngått et 4-årig FoU-samarbeid med CBI, om undersøkelser av totalt 10 betonger med ulike sementtyper og ulike doseringer av flygeaske (20-50%) og slagg (49-75%). Hovedintensjonen er å studere tinesalt- frostmotstand ved naturlig frosteksponering i felt i relasjon til akselererte frostforsøk i laboratoriet. Betongene består i stor grad av bindemidler som pr. i dag ikke er godkjente for generell bruk i Statens vegvesens konstruksjoner. Det gjøres i tillegg porestrukturanalyse, kloridmigrasjon, el. motstand, karbonatisering, fasthet, varmeutvikling. Resultater hittil viser som forventet at betonger med høye doseringer av flygeaske eller slagg har store problemer med å bestå akselererte frostforsøk i lab., som har en mye hardere frostbelastning enn den naturen gir i felt. Feltforsøket vil pågå i lang tid framover, mens lab.programmet går over 4 år. Denne statusrapporten viser alt som er utført det første året av prosjektet, dette innbefatter utsetting og initialmålinger av feltprøvene samt det vesentligste av lab. programmet.
Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter:
Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer
Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler
Prosjekt 3: Fremtidens bruer
Prosjekt 4: Fremtidens tunneler | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.language.iso | swe | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;515 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | FOU | nb_NO |
dc.subject | Betong | nb_NO |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.subject | Salt | nb_NO |
dc.subject | Frostbestandighet | nb_NO |
dc.subject | Flygeaske | nb_NO |
dc.subject | Slagg | nb_NO |
dc.subject | Laboratorieundersøkelser | nb_NO |
dc.subject | Feltforsøk | nb_NO |
dc.title | Motstand mot tinesalter og frostskader i betong : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 | nb_NO |
dc.title.alternative | De-icing salt/frost-resistance of concrete : Durable structures 2012-2015 | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 82 | nb_NO |
dc.relation.project | FoU prosjekt [603246] | nb_NO |