Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOctavio de Toledo, Daniel
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-22T19:37:30Z
dc.date.available2019-10-22T19:37:30Z
dc.date.issued2016-05
dc.identifier.issn1893-1162
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623802
dc.descriptionDenne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler, med hovedfokus på tunnelkonstruksjonen i et levetidsperspektiv. Prosjektet skal resultere i at installasjoner i fremtidige tunneler oppnår tiltenkt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift‐ og vedlikeholdskostnader.nb_NO
dc.description.abstractDenne rapporten er den andre av totalt seks rapporter fra et to-årige FoU-samarbeid Varige konstruksjoner har med det spanske engineering-selskapet Geocontrol. Samarbeidet er rettet mot utvikling av energieffektive tunneler gjennom prosjektet ENERTUN som Geocontrol leder. ENERTUN gjennomføres i regi av EEA GRANTS, en samarbeidsorganisasjon der EØS-landene Norge, Island og Lichtenstein gir midler og tilskudd (via Innovasjon Norge) til 16 EU-land i Sentral- og Sør-Europa. Rapporten gir en oversikt over dagens totale strømforbruk i tunnelene med analyser av forbruksmønsteret og mulig optimalisering av fremtidig forbruk. Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter: Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler Prosjekt 3: Fremtidens bruer Prosjekt 4: Fremtidens tunneler This report is the second of a total of sixreports from a two-year R&D collaboration Durable structures have with the Spanish engineering company Geocontrol. The partnership is aimed at developing energy efficient tunnels through the project ENERTUN as Geocontrol leads. ENERTUN is pursued by the EEA GRANTS, a cooperative organization where the EEA countries Norway, Iceland and Lichtenstein provides funds and grants (via Innovation Norway) for 16 EU countries in Central and Southern Europe. The report provides an overview of the current total power consumption in the tunnels with analysis of consumption patterns and possible optimization of future consumption.nb_NO
dc.description.sponsorshipStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherStatens vegvesennb_NO
dc.relation.ispartofseriesStatens vegvesens rapporter;552
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFOUnb_NO
dc.subjectVarige konstruksjonernb_NO
dc.subjectTunnelernb_NO
dc.subjectENERTUNnb_NO
dc.subjectStrømforbruknb_NO
dc.subjectEnergieffektivnb_NO
dc.titleEnergieffektive tunneler - ENERTUN - D2.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015nb_NO
dc.title.alternativeEnergy efficiency in tunnels - ENERTUN - D.2.1 : Mathematical Model for electrical consumption in road tunnels in Norway and Spainnb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.source.pagenumber118nb_NO
dc.relation.projectFoU prosjekt [603242]nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal