Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGonzalo, Luis Miguel
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-22T18:10:41Z
dc.date.available2019-10-22T18:10:41Z
dc.date.issued2016-05
dc.identifier.issn1893-1162
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623799
dc.descriptionDenne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler, med hovedfokus på tunnelkonstruksjonen i et levetidsperspektiv. Prosjektet skal resultere i at installasjoner i fremtidige tunneler oppnår tiltenkt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift‐ og vedlikeholdskostnader.nb_NO
dc.description.abstractDenne rapporten er den femte av totalt seksrapporter fra et to-årige FoU-samarbeid Varige konstruksjoner har med det spanske engineering-selskapet Geocontrol. Samarbeidet er rettet mot utvikling av energieffektive tunneler gjennom prosjektet ENERTUN som Geocontrol leder. ENERTUN gjennomføres i regi av EEA GRANTS, en samarbeidsorganisasjon der EØS-landene Norge, Island og Lichtenstein gir midler og tilskudd (via Innovasjon Norge) til 16 EU-land i Sentral- og Sør-Europa. Rapporten gir en oversikt over nytte/kost vurderinger og levedyktighet for ulike tiltak av energiøkonomisering i tunneler. Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter: Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler Prosjekt 3: Fremtidens bruer Prosjekt 4: Fremtidens tunneler This report is the fifth of a total of six reports from a two-year R&D collaboration Durable structures have with the Spanish engineering company Geocontrol. The partnership is aimed at developing energy efficient tunnels through the project ENERTUN as Geocontrol leads. ENERTUN is pursued by the EEA GRANTS, a cooperative organization where the EEA countries Norway, Iceland and Lichtenstein provides funds and grants (via Innovation Norway) for 16 EU countries in Central and Southern Europe. The report provides an overview of the cost/benefit assessments and viability of various measures of energy conservation in tunnels.nb_NO
dc.description.sponsorshipStaten vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherStatens vegvesennb_NO
dc.relation.ispartofseriesStatens vegvesens rapporter;558
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFOUnb_NO
dc.subjectStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.subjectVarige konstruksjonernb_NO
dc.subjectTunnelernb_NO
dc.subjectENERTUNnb_NO
dc.subjectEnergieffektivnb_NO
dc.subjectEnergiøkonomiseringnb_NO
dc.titleEnergieffektive tunneler - ENERTUN - D4.1 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015nb_NO
dc.title.alternativeEnergy efficiency in tunnels- ENERTUN - D4.1 : Viability study for the development of prototypes with innovative technologynb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.source.pagenumber60nb_NO
dc.relation.projectFoU prosjekt [603242]nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal