Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPolder, Rob B.
dc.contributor.authorNijland, Timo G.
dc.contributor.authorR. de Rooij, Mario
dc.coverage.spatialNederlandnb_NO
dc.date.accessioned2019-09-28T20:59:32Z
dc.date.available2019-09-28T20:59:32Z
dc.date.issued2014-02
dc.identifier.issn1893-1162
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619250
dc.descriptionDenne rapporten tilhører Prosjekt 3: Fremtidens bruer. Prosjektet skal bidra til at fremtidige bruer bygges med materialer bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene skal stå i. Prosjektet skal bygge på etablert kunnskap om skadeutvikling og de sårbare punktene som identifiseres i Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer, og skal omhandle både materialer, utførelse og kontroll. Prosjektet skal resultere i at fremtidige bruer oppnår forutsatt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift- og vedlikeholdskostnader.nb_NO
dc.description.abstractThe Netherlands have almost a century of experience in the use of ground granulated blast furnace slag (GGBS) cements with highslag content, comparable to current CEM III/B (66-80 % slag) as defined in EN 197-1 (2011) for major infrastructure, including marine concrete. Over decades in practice and in abundant laboratory investigations, CEM III/B concrete has demonstrated considerably better performance on durability issues compared to CEM I concrete. This report summarizes the durability performance of slag cement concrete in the Netherlands. Nederland har nesten 100 års erfaring med bruk av slaggsement med høyt slagginnhold, tilsvarende CEM III/B med 66-80 % slagg iht EN 197-1 (2011), for bruk i infrastruktur inkludert marine konstruksjoner. Praktisk erfaring og omfattende laboratorieundersøkelser har gjennom mange tiår vist at betong med slaggsement CEM III/B har betydelig bedre bestandighetsegenskaper enn betong med ren Portlandsement CEM I. Denne rapporten oppsummerer de nederlandske bestandighetserfaringene ved bruk av betonger med slaggsement. Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter: Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler Prosjekt 3: Fremtidens bruer Prosjekt 4: Fremtidens tunnelernb_NO
dc.description.sponsorshipStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherStatens vegvesennb_NO
dc.relation.ispartofseriesStatens vegvesens rapporter;270
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.subjectFOUnb_NO
dc.subjectSlaggsementnb_NO
dc.subjectCEM III/Bnb_NO
dc.subjectBestandighetnb_NO
dc.subjectKloriddiffusjonnb_NO
dc.titleSlag cement concretethe Dutch experience : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015nb_NO
dc.title.alternativeBlast furnace slag cement concrete with high slag content (CEM III/B) : Experiences with the durability in the Netherlands since the 1920'snb_NO
dc.title.alternativeBruk av sementer med høyt slagginnhold (CEM III/B i betong : Nederlandske erfaringer med bestandighet siden 1920-tallet Experiences with the durability in the Netherlands since the 1920'snb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO
dc.relation.projectFoU prosjekt [603246]nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal