• Oppsummering av utførte undersøkelser og prognose for innlekkasje ved Grualiatunnelen 

      Lindstrøm, Mona; Holmøy, Kristin M. (Intern rapport;2284, Research report, 2002-05-14)
      Foreliggende rapport oppsummerer undersøkelsene som er utført i forbindelse med Grualiatunnelen. Det er utført geologiske forundersøkelser i regi av Statens vegvesen, og i tillegg er det i forbindelse med prosjektet ”Miljø ...
    • Optimal lengde på fugefrie bruer : Etatsprogarmemt Varige konstruksjoner 2012-2015 

      Nordbotten, Gaute (Statens vegvesens rapporter;548, Report, 2016-05)
      Aktiviteten «Optimal lengde på fugefrie bruer» ble foreslått i FoU-programmet Varige konstruksjoner. Det ble besluttet å se på aktiviteten i hovedsak som en studie av eksisterende fugefrie bruer. Parallelt med dette arbeidet ...
    • Optimal vinterdrift? Sluttrapport 

      Ukjent forfatter (Report, 2011-02)
      Denne rapporten inngår i SVVs SaltSMART prosjekt. Rapporten omhandler hvilke elementer som bør hensyntas i utforming av driftskontrakter, beslutningsstøttesystemer og anbudsgrunnlag for inngåelse av driftskontrakter med ...
    • Oslofjord testfelt for sprøytebetong – etablering og fem års resultat 

      Hagelia, Per (Statens vegvesens rapporter;570, Report, 2019-12)
      Sprøytebetong brukt som bergsikring i Oslofjordtunnelen er påverka av svært aggressivt salt grunnvatn og syredannande biofilm. Oslofjord testfelt, etablert i 2010, omfattar sprøytebetong som bergsikring og utstøypte ...
    • Overhøyde og Klotoideparameter 

      Ziani, Mohammed (Master thesis, 2018-05)
      Denne masteroppgaven handler om å finne informasjon om overhøyde og klotoideparameter i fem forskjellige land for å kunne ta en vurdering av verdiene og forutsetningene som brukes i Norge. Landene som blir sett på er ...
    • På rett vei: Er myndighetenes trafikksikkerhetsarbeid ekspertstyring og paternalisme? 

      Elvebakk, Beate; Hesjevold, Ingeborg Storesund; Julsrud, Tom Erik (TØI rapport;1491/2016, Report, 2016-06)
      Store grupper av befolkningen har relativt stor forståelse for tunge inngrep innen trafikken av sikkerhetshensyn. Særlig ser det ut som om det er relativt liten motstand mot innføring av obligatorisk sikkerhetsutstyr. ...
    • Personvern og ITS-baserte trafikksikkerhetstiltak 

      Assum, Terje; Bjørnskau, Torkel; Eriksson, Louise; Hrelje, Robert; Nyberg, Jonna (TØI rapport;1097/2010, Report, 2010-11)
      Nye ITS-baserte trafikksikkerhetstiltak som kan brukes til å registrere og regulere uønsket atferd i trafikken, har et stort potensial for å øke trafikksikkerheten. Men de kan komme i konflikt med personvernet. Streknings-ATK ...
    • Personvern og trafikk: Personvernet i intelligente transportsystemer (ITS) 

      Øvstedal, Liv; Lervåg, Lone-Eirin; Foss, Trond (SINTEF rapport;A10670, Report, 2010-11)
      Intelligente transportsystem (ITS) forventes å bidra vesentlig til transportpolitiske mål i Nasjonal transportplan om et sikkert, effektivt, miljøvennlig og tilgjengelig transportsystem for alle. De bidrar til effektive ...
    • Personvern og trafikksikkerhetsteknologi 

      Schartum, Dag Wiese (Complex rapport;4/2010, Report, 2010-04)
      Rapporten inneholder en personvernrettslig analyse av trafikksikkerhetsteknologi (ts-teknologi). Spesielt blir streknings-ATK,1 automatisk fartstilpasning,2 og atferdsregistrering3 behandlet. Vilkårene for at ts-teknologi ...
    • pH-regulering av tunneldrivevann med CO2-gass : prinsipper og eksempler 

      Torp, Malin; Vikan, Hedda (Statens vegvesens rapporter;244, Report, 2013-09-24)
      Rapporten tar for seg kjemiske og tekniske prinsipper for regulering av alkalisk tunneldrivevann ved hjelp av CO2-gass. Eventuelle uheldige effekter av CO2-gass for vannmiljøet diskuteres. Metoden blir sammenlignet med ...
    • Physical Infrastructure Needs for Autonomous & Connected Trucks 

      Paulsen, Johan Tobias (Master thesis, 2018-06)
      The rapid development of autonomous vehicles has spawned autonomous trucks and concepts such as truck platoons. These technologies can potentially contribute to lower several key issues regarding road transportation, like ...
    • Pilotprosjekt på stikkrenner E136 Dombås-Ålesund 

      Flesjø, Kristine; Hestangen, Hilde; Nguyen, Thanh Ngan (Teknologirapport;2566, Research report, 2010-01-28)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet Klima og transport, etatsprosjekt 2007-2010. Det utførte arbeidet inngår i delprosjekt 3 Flom og erosjonssikring. Delprosjektet gjennomgår prosjekterings- og ...
    • Pilotstudier: Før- og underveisundersøkelser av Østensjøbanen og Smestadtunnelen 

      Tennøy, Aud; Brevik Wangsness, Paal; Aarhaug, Jørgen; Gregersen, Fredrik Alexander; Fearnley, Nils (TØI rapport;1455/2015, Research report, 2015-12)
    • Planlegging og utførelse av komprimeringsarbeid : varige veger 2011-2014 

      Fladvad, Marit; Aksnes, Jostein (Statens vegvesens rapporter;284, Report, 2014-02)
      I denne rapporten omtales komprimering av granulære, mekanisk stabiliserte materialer til bruk i vegbygging. Rapporten legger særlig vekt på komprimering av materialer i frostsikringslag, forsterkningslag og granulære ...
    • Plate load testing : Effects of in situ conditions, test procedure and calculation method 

      Andresdottir, Herbjörg (Master thesis, 2019-06)
      The plate load test is a widely used and important test method to determine the bearing capacity of unbound granular materials in the superstructure of a road. The test is based in Boussinesq’s formula, which makes general ...
    • Polymermodifisert bitumen: Egenskaper og krav. Etatsprogrammet Varige veger 2011-2014 

      Jørgensen, Torbjørn; Hovin, Wenche; Garba Saba, Rabbira (Statens vegvesens rapporter;489, Report, 2016-03)
      PMB-prøver ble karakterisert med tradisjonelle metoder og med dynamisk skjærreometer (G* and MSCRT). Prøvingsresultatene ble vurdert mot sporutvikling for PMB-asfalt. PMB-asfalten hadde etter 4-6 års brukstid mindre ...
    • Potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken fram til 2030 

      Elvik, Rune; Høye, Alena (TØI rapport;1645/2018, Report, 2018-08)
      Mulighetene for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken ved maksimal bruk av 33 trafikksikkerhetstiltak er undersøkt. Det er mulig å redusere antall drepte i 2024 og 2030 til 40-60 og antall hardt skadde i ...
    • Prediction of leakage into Lunner tunnel based on discrete fracture flow models 

      Lindstrøm, Mona; Cuisiat, Fabrice; Skurtveit, Elin; Kveldsvik, Vidar (Intern rapport;2318, Research report, 2003-03-04)
      As part of the project “Tunnels for the citizen”, sub-project B “Environmental concerns”, coordinated by the Norwegian Road Authority (“Statens vegvesen”), a discrete fracture network model was used to investigate ...
    • Prioritering av buss i kryss – eksempelsamling fra Norge og internasjonalt 

      Naper, Helge Gidske; Aalde, Knut (Sweco rapport;17.12.2018, Report, 2018-12-17)
      Prioritering av kollektivtransport er et viktig satsingsområde for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken i de store byene. Denne rapporten viser prinsipper og eksempler på utforming av gatekryss for buss i og rundt ...
    • Probabilistic methods in management and inspection of buried steel pipe bridges 

      Solheim, Henrik (Master thesis, 2018)
      This thesis studies how probabilistic methods and analyses can support management and inspection of bridges. The methods are displayed through a case study of buried steel pipe bridges. Bayesian networks, influence diagrams, ...