• Årsaker til kø : Case E18 vest for Oslo 

      Marstein, Anne; Rolland, Siri (VD rapport;9, Report, 2011-02)
      Hvor lenge køen i rushtid varer om morgenen har stor betydning for hvor mye næringslivets transportkostnader blir påvirket. Når køen først er der, reduseres avviklingen og køene vokser. Prosjektet studerer inngående hvordan ...
    • Bedre utnyttelse av lastebiler : Integrering av forsyningskjeder gir økt transporteffektivitet 

      Bø, Erill; Grønland, Stein Erik; Henning, Linus (VD rapport;2, Report, 2011-01)
      Prosjektet tar for seg i hvilken grad økt integrasjon i forsyningskjedene kan medføre redusert trafikkarbeid for lastebiler på vei. Beregningene indikerer potensialer på rundt 20 %, hvilket er betydelig. Det er gjort ...
    • Bru nr. 09-0266 Blakstad bru : Vurdering av langtidseffekt av utført vedlikehold 

      Lindland, Jan (VD rapport;11, Report, 2011-07)
      I forbindelse med riving av Blakstad bru i 2007, ønsket Statens vegvesenå få undersøkt langtidseffekt av utført vedlikehold på hovedbjelkene. Viktige forhold å vurdere var: - effekt av karbonatiseringsbremsende maling - ...
    • Godstransport i prioriterte felt : Case E18 vest for Oslo 

      Robøle, Ola; Øen, Sara; Aalde, Knut; Arveland, Gunnar; Emilsen, Stein (VD rapport;10, Report, 2011-02)
      Prosjektet omhandler konsekvenser av å prioritere godstransport på E18 vest for Oslo. Det er simulert konsekvenser av ulike løsninger for prioriterte felt. Forsinkelser ved ulike løsninger er omregnet til tids- og ...
    • Klima og transport : Ny prioriteringsmodell for rassikringsplanene 

      Aronsen, Viggo (VD rapport;4, Report, 2011-01)
      Denne rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet “Klima og transport”, etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og ...
    • Kontursprengningsforsøk med ulike bore/ladeplaner i Rv.70 Eikremtunnelen på StorKrifast 

      Kirkeby, Terje (VD rapport;13, Report, 2011-12)
      Forsøk med ulike bor- og ladeplaner har vist at nøyaktigere boring kombinert med 17 mm og 22 mm rørladninger ikke uventet gir forbedret kontur som muliggjør besparelser på rensk, lasting og sikring, selv med dagens grove ...
    • Skred og flom på veg : Statistiske betraktninger 

      Bjordal, Heidi; Helle, Tonje Eide (VD rapport;5, Report, 2011-06)
      Denne rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet “Klima og transport”, etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og ...
    • Streknings ATK : Resultat av evaluering 

      Ragnøy, Arild (VD rapport;1, Report, 2011-01)
      I Streknings-ATK måles kjøretøyers gjennomsnittlige kjørefart mellom to fotobokser. Det er gjort eksperimenter med streknings-ATK på tre strekninger i Norge i 2009. Resultatene viser at det kan oppnås opp mot 10% ...
    • Tunnel- og betongseksjonen : Årsrapport 2010 

      Dunham, Kjersti K. (VD rapport;6, Report, 2011-01)
      Denne rapporten gir en oversikt over de viktigste aktivitetene på Tunnel- og betongseksjonen i 2010. Hovedvekten i rapporten ligger på de mange prosjektene som seksjonen er involvert i. I 2010 ga seksjonen ut 12 ...