Rapport fra studietur USA: Storskadede kjøretøy 2017
Abstract
USA har stor grad av fokus på skadekostnader av bilens verdi hvor den får Salvage Title dersom kostnaden for reparasjonen overstiger 75 % av kjøretøyets verdi. De kontrollerer i liten grad kjøretøyet med henblikk på om det er reparert etter fabrikantens anvisninger. Kontrollen har stort fokus på riktig ID/VIN-nummer på kjøretøy, samt dokumentasjon av opprinnelse til deler og at disse ikke er stjålet. I tillegg er det vesentlig fokus på at skaden er fullt ut reparert slik at kjøretøyet fremstår i opprinnelig stand. Utløste airbager må i sin helhet byttes ut med fabrikknye. Vi har fått detaljert innsikt i regelverket knyttet til dette, og har knyttet kontakter som det er mulig å benytte. Markedet i USA har en betydelig større grad av kommersielle aktører enn det vi er vant med i Norge. Disse kjøper og selger informasjon fra de ulike aktørene som igjen omsettes i markedet, og på den måten blir kjent for forbrukerne. En vesentlig forskjell som tillater denne informasjonsutvekslingen er amerikansk lovgivning. Informasjonen om kjøretøyene ikke er definert som personopplysninger, og dreier seg utelukkende om kjøretøyene som objekter/gjenstander. Her har Carfax og andre lignende aktører en sentral rolle. Forsikringsbransjen har gjennom sin paraplyorganisasjon Coalition Against Insurance Fraud i betydelig grad bidratt til bekjempelse av forsikringssvindel. Dette har skjedd gjennom en bevisstgjøring hva gjelder kostnader forbundet med bedrageri, samt informasjonsutveksling mellom alle berørte instanser, både offentlige og private. En «rød tråd» for alle de vi besøkte på reisen: DELING AV INFORMASJON !
Description
Rapport fra studietur til USA, 2017.