Testing og evaluering av EVA-baserte sprøytbare membraner for permanent vanntett tunnelkledning med sprøytebetong for veg- og jernbanetunneler
Abstract
Det har oppstått et stort behov for å modernisere norske tunneler. Blant annet etterlyses det
vann- og frostsikringsløsninger som skal ivareta moderne funksjonskrav. Masteroppgaven tar
for seg permanent vanntett tunnelkledning med sprøytbar membran og sprøytebetong. Den
er en videreføring av fordypningsprosjekt fra høsten 2013. Oppgaven er todelt i så måte
at den skal ivareta hensynet til både moderne funksjonskrav og de krav som må stilles til
tunnelkledning med sprøytbar membran i Norge.
Oppgaven har resultert i en anbefalt prøvingsmetodikk med akseptkriterier for sprøytbare
membraner i tunnelkledning. Denne er basert på en lastmodell som beskriver laster som
påvirker tunnelkledningen, og på eksperimentelt arbeid gjennomført i 2013 og våren 2014.
Lastmodellen er orientert spesielt mot norske berg- og klimaforhold, for både veg- og
jernbanetunneler. Det eksperimentelle arbeidet har på bakgrunn av lastmodellen rettet seg mot
testing av elastisitet, korttids- og langtids-strekkfasthet og skjærstyrke, samt også undersøkelse
av virkningen av frost- og fuktpåkjenning. Eksternt er det også blitt gjennomført analyse av
polymerandel. To EVA-membraner har blitt testet: Masterseal 345 fra BASF og Tekflex DS-W
fra Orica.
I prøvingsmetodikken er det anbefalt akseptkriterier for sprøytbare membraner. Det er foreslått
krav om ! 100 % elastisitet, ! 0,5 MPa for strekkfasthet og minimum 104 lastvekslinger med
10 kPa maksimal strekkspenning, uten brudd i membran og uten reduksjon av strekkfasthet
til under 0,5 MPa. For skjærstyrke er det foreslått krav om ! 1 mm deformasjon før
brudd oppstår. Fra elastisitetstestingen av frosne membranprøver er det vist at temperatur
ved membran i kledning ikke bør være lavere enn -3 oC. Fra TGA-undersøkelser og
sammenlikning med andre resultater, er det forslått å kreve membraner med ! 70 %
polymerandel for å bevare gunstige materialtekniske egenskaper. Det foreslås også at det
gjennomføres feltundersøkelser med fuktmålinger av membran og betong i tunneler der
sprøytbar membran skal benyttes.
Det er også utarbeidet, med bakgrunn i prøvingsmetodikken og hensynet til moderne
funksjonskrav, et forslag til håndboktekst for Statens vegvesen. Forslaget er tenkt å være en
del av Håndbok R510 “Vann- og frostsikring i tunneler”. I tillegg er det foreslått et enkelt
prosjekteringsforslag for tunnel med sprøytbar membran og sprøytebetong som permanent
vanntett tunnelkledning.