IR nr. 2340, Vinterfriksjonsprosjektet - forsøk med ulike sandingsmetoder i Kvitseidkleivene 2002/2003
Abstract
Hensikten med Vinterfriksjonsprosjektet har vært å finne frem til hvilke friksjonstiltak og metoder som bør benyttes under gitte forhold (hensyn tatt til stedlige, trafikkmessige og klimatiske forhold). Prosjektet er driftsorientert, og målet har vært å komme frem til praktisk anvendelige metoder og anbefalinger. I tilknytning til Vinterfriksjonsprosjektet har det også vært fokusert på framkommelighet i stigninger, og sesongen 2001/2002 ble det tatt et initiativ for å knytte denne problemstillingen til en konkret strekning i Telemark. Utgangspunktet for dette delprosjektet har vært at Statens vegvesen Telemark er i dialog med transportnæringen i fylket om å bedre forholdene for tungtrafikken vinterstid, og Kviteseidkleivene på Rv 41 ble valgt ut som prøvestrekning. Dette er en problemstrekning hvor trailertrafikken har problemer med å ta seg opp under vanskelige kjøreforhold vinterstid, og hvor det er behov for å holde en høy standard på strøingen for å i vareta hensyn til framkommeligheten særlig for tungtrafikken. En sammenligning mellom ulike sandingsmetoder sesongen 2001/2002 i perioden 14. januar —19. mars viste at saltblandet sand gjennomgående ga noe høyere friksjon enn tørr sand, men at forskjellene var relativt små sett i forhold til de store grusmengdene det ble strødd med. Prosjektet ble derfor videreført sesongen 2002/2003, hvor ett av målene var å benytte Fastsand i større grad for å se hva som kan oppnås ved reduserte grusmengder. Konklusjonen etter 2 sesonger er at det er mulig å opprettholde samme friksjonsnivå med færre tiltak med saltblandet sand enn med tørr sand uten salttilsetning. Det er viktig å presisere at dette er ved en sandmengde på i gjennomsnitt 600 g/m2 og en salttilsetning som tilsvarer 25 gram rent salt per m2. Under stabile forhold gir Fastsand et bedre resultat enn tradisjonell strøing også i stigninger selv med en tredjedel av grusmengden. Salting kan være et alternativ til sanding i overgangsperiodene i stigninger som Kviteseidkleivene (med en døgntrafikk på 8-900 biler) når temperaturforholdene ligger til rette fnr caltina