IR nr. 2299, Vinterfriksjonsprosjektet - forsøk med befuktning med magnesiumkloridløsning i Oslo sesongen 2001/2002
Abstract
Målsettingen men vintertnicsjonsprosjektet nar vært a linne nem ni tIVIIK0 InKSJOEIStiltaK og metoder som bør benyttes under gitte forhold (hensyn tatt til stedlige, trafikkmessige og klimatiske forhold). Prosjektet har vært driftsorientert, og målet har vært å komme frem til praktisk anvendelige metoder og anbefalinger. En viktig del av Vinterfriksjonsprosjektet har vært å se på bruk av kjemikalier, og prosjektet rundt magnesiumklorid (MgC12) har kommet i stand på initiativ fra Statens vegvesen Oslo med bakgrunn i observasjoner som ble gjort sesongen 2000/2001 i forbindelse med at enkelte saltingstiltak ble utført med MgC12i fast form. Uten at det ble direkte dokumentert, tydet resultatene på en lengre varighet av tiltak utført med MgC12 sammenlignet med tradisjonell strøing med Natriumklorid (NaCI). Målsettingen med prosjektet på MgC12 har vært både å se hvilke muligheter MgCl2 gir for å operere ved lavere temperaturer samt å se på varigheten av tiltak, opptørkingstid og saltforbruket sammenlignet med NaCI. En av hensiktene med prosjektet har også vært å se om ulike metoder gir forskjellig virkning når det gjelder friksjon og friksjonsutvikling på forskjellige føretyper. Dette vil være en viktig indikator på om en kan forvente målbare trafikale effekter av ved å bruke andre kjemikalier enn NaCI. Forsøkene som ble gjort på vegnettet innenfor sentrale deler av Oslo gir interessante indikasjoner, men materialet etter en sesong er for lite til å trekke sikre konklusjoner. Prosjektet er planlagt forlenget ytterligere 2 sesonger.