• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Teknologirapporter
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Teknologirapporter
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

E18 Frydenhaug - Eik : Kleivenetunnelen - rehabilitering - kloriduttrekk

Winsnes, Halvor; Tvedt, Grete
Research report
Thumbnail
Åpne
teknologirapport_2584.pdf (9.996Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/193636
Utgivelsesdato
2010-02-23
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Teknologirapporter [132]
Sammendrag
Det er utført kloriduttrekk i tunnelhvelvet på E18 Kleivenetunnelen i Drammen kommune. Rapporten oppsummerer resultatene

i forbindelse med elektrokjemisk kloriduttrekk. Den beskriver også tilstandskontrollen i forkant med registrering av

riss, armeringsoverdekning, karbonatisering, kloridinnhold og lekkasjer.

I hele tunnelen ble betonghvelvet rengjort, riss injisert og mekanisk reparasjon utført . Deretter ble hvelvet fra profil 254 til

profil 477 rengjort igjen, før det ble utført elektrokjemisk kloriduttrekk i det armerte betonghvelvet fra ca 0,5 m under

bankett til ca 3,0 m over. Til slutt ble hvelvet her tørrsprøytet med sprøytebetong og malt med murmaling.

Prøvetaking i felt er et nøyaktighetsarbeid som krever nøyaktig plassering av borhull i forhold til armering. Målinger av

kloridinnhold før og etter elektrokjemis kloriduttrekk viser at effekten av kloriduttrekket er størst nærmest armeringen.

Målingene er i denne rapporten noe usikre grunnet at man ikke har vært bevisst nok i forhold til målepunktenes plassering

før og etter behandlingen har hatt samme avstand fra armeringen.

I snitt ble kloridinnholdet redusert med 72 %. Kloridnivået etter utført kloriduttrekk varierte mellom 0,04 og 0,08 vektprosent

av betongvekten med et snitt på 0,054 %. Dette tilsvarer øvre grenseverdi gitt i NS-EN 206-1.

Vedlegg visere beskrivelsestekster for arbeidet.
Utgiver
Vegdirektoratet
Serie
Teknologirapport;2584

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit