• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Teknologirapporter
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Teknologirapporter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Armering av vegdekker i Norge 1960 - 2005

Refsdal, Geir
Research report
Thumbnail
View/Open
teknologirapport_2462.pdf (2.450Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/193015
Date
2006-05-10
Metadata
Show full item record
Collections
  • Teknologirapporter [132]
Abstract
Vegdirektoratet, Strategigruppe asfalt og vegoppmerking, nedsatte i mai 2005 en arbeidsgruppe med representanter for alle regioner for å samle inn erfaringer om strekninger som har vært asfaltarmert. De registrerte strekninger (ca 200) representerer 171 km veg.

- Prosjektene med stål har i store trekk vært vellykkede.

- Resultatene med glassfiber synes å ha vært veldig tilfeldige. Selv når nettene har teoretisk styrke til å ta selv store telesprekker (10 tonn/m), har de likevel vist en tendens til å ryke uten at årsakene til dette er kjent.

- Også for plastnett synes resultatene som oppnås å være noe tilfeldige. Noen nett-typer synes likevel å ha en overvekt av gode resultater.

Sett fra et dekkeøkonomisk synspunkt kan en ikke si at bruk av dekkearmering har vært spesielt vellykket. For å få økonomi i et typisk dekkearmeringsprosjekt bør dekkelevetiden økes med minimum ca 6 år. Ut fra denne forutsetningen er det sjelden det er økonomi i bruk av dekkearmering.

Når dekkearmering likevel brukes må begrunnelsen ligge i andre forhold.

- Vedlikeholdshåndboken (HB111) sier at alle sprekker over 20 mm skal forsegles. Det samme gjelder sprekker over 10 mm som er mer enn 4 cm lange. VI har altså et krav på oss mht hva vi kan tilby trafikkantene.

- Det er nok også slik at utbedring av en kortere strekning innen en dekkeparsell kan føre til at dekkefornyelsen for hele parsellen kan utsettes. Økonomien vil da være åpenbar.

Oversikten over armerte strekninger bør suppleres og ajourføres for fremtiden, bl.a. med hensyn til karaktersetting for strekninger som har vært for nye til at de kan vurderes i dag, slik at underlaget for konklusjonen blir bedre.
Publisher
Statens vegvesen
Series
Teknologirapport;2462

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit