dc.contributor.author | Petkovic, Gordana | |
dc.contributor.author | Jørgensen, Torbjørn | |
dc.date.accessioned | 2014-03-24T14:23:53Z | |
dc.date.available | 2014-03-24T14:23:53Z | |
dc.date.issued | 2007-03 | |
dc.identifier.issn | 1504-5005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/192922 | |
dc.description | Delprosjekt 2 ”Miljøpåvirkning” (DP2) | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne rapporten tilhører en serie rapporter fra Gjenbruksprosjektet om miljøpåvirkning fra gjenbruksmaterialer. Hovedpremissene for Gjenbruksprosjektets arbeid med miljøpåvirkning og konklusjonene som gjelder alle gjenbruksmaterialene som ble prioritert i prosjektet er å finne i prosjektrapport nr 14 ”Miljøpåvirkning fra gjenbruksmaterialer” (Teknologirapport nr. 2432). Prosjektrapportene 14a – 14d omhandler henholdsvis sementbaserte materialer, asfalt, oppkuttede bildekk og skumglass.
Målsetning for arbeidet har vært å definere grenseverdier for aksept av gjenbruksmaterialer i de mest vanlige situasjoner i vegbygging. Hensikten er å tilby utbyggeren og bestilleren av gjenbruksmaterialer noen utgangskriterier for anskaffelse som sikrer akseptabel miljøpåvirkning i de mest vanlige forhold i vegbygging. Disse ”vanlige forhold” er i dette arbeidet beskrevet gjennom et ”standardvegscenario”. Grenseverdiene for aksept av gjenbruksmaterialer erstatter ikke miljørisikovurdering i tilfeller når forhold avviker fra det valgte scenariet eller når materialene avviker fra materialene omfattet av prosjektet. Metoden som ble brukt er imidlertid mulig å tilpasse andre forhold og materialer.
For gjenbruksasfalt har det vært mest aktuelt å vurdere miljøpåvirkning fra PAH, PCB og tungmetaller. Høye PAH-verdier knyttes til tjæreholdig asfalt, som det er mulig å finne i gamle asfaltdekker. Dokumentasjonsgrunnlaget består av rapporterte verdier av totalinnhold og utlekkingsverdier, hovedsakelig fra norske og svenske undersøkelser.
Rapporten foreslår et sett med grenseverdier for aksept av gjenbruksasfalt i forhold som tilsvarer ”standardvegen” definert i Gjenbruksprosjektet. Den utførte miljørisikovurdering viser at det er liten fare for uakseptable belastninger ved bruk av gjenbruksasfalt i veger. Innholdet av metaller vurderes ikke å skape økte belastninger på resipienten. Med hensyn til PAH-innhold i asfalt viser utlekkingstester begrenset potensiale for utlekking. PAH-belastninger fra normale gjenbruksasfalter anses derfor som lite sannsynlig.
Foreslåtte akseptverdier for innhold av PAH i gjenbruksasfalt i scenarier som tilsvarer ”standardvegen” er <100 mg/kg (for alle typer gjenbruk, inklusivt varm) og 100-1000 mg/kg (for kald gjenbruk). | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Teknologirapport;2434 | |
dc.relation.ispartofseries | Gjenbruksprosjektet 2002-2005;14b | |
dc.subject | Gjenbruk | nb_NO |
dc.subject | Risiko | nb_NO |
dc.subject | Vegbygging | nb_NO |
dc.subject | Asfalt | nb_NO |
dc.subject | Miljøvern | nb_NO |
dc.subject | Gjenbruksprosjektet 2002-2005 | nb_NO |
dc.subject | FOU | nb_NO |
dc.title | Miljøpåvirkning fra gjenbruksmaterialer i veg: gjenbruksasfalt | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 46 | nb_NO |