• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Intern rapport
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Intern rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Resultater fra det europeiske prosjektet med ringanalyser av steinmaterialer : testing of industrial products; aggregates for construction. MAT1-CT93-0040 (1993-1997)

Løberg, Brit E.
Report
Thumbnail
View/Open
resultater_fra_det_europeiske_prosjektet.pdf (189.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/192797
Date
2000-10
Metadata
Show full item record
Collections
  • Intern rapport [92]
Abstract
Prosjektet som fikk støtte fra CEC DG XII, består av tre deler:

1) Et litteraturstudium over mekaniske tester for tilslag ga konklusjonen at Los Angeles-metoden er egnet som referansetest for motstand mot nedknusing.

2) Ringanalyseprogrammet ble gjennomført i tiden 1993 - 1997, og det omfattet 20 metoder for 21 forskjellige egenskaper. Det var mer enn 50 europeiske laboratorier som deltok.

Detaljerte rapporter er utgitt om 19 ringanalyser, og de inneholder beskrivelse av analysemetode, statistisk evaluering av resultater og oppnådde presisjonsdata. Rapportene inneholdt også forslag til forbedringer av noen prosedyrer og gjorde hvert eneste deltakende laboratorium i stand til å vurdere sin egen utførelse. Ringanalysen for petrografi ble evaluert deskriptivt.

Et utdrag av analysebeskrivelsene og midlertidig rangering av metodenes presisjon er gitt. Det er angitt hvilke tester som har god presisjon og hvilke som ikke har det. Faktorer som påvirker variasjonen i resultatene er diskutert, og mulige endringer er foreslått.

3) Prøvetakingsmetoder er undersøkt grundig mht. variasjon som skyldes variasjon i produktene og prøvetaking under forskjellige forhold. Det ble utført 22 prøvetakingseksperimenter, og de omfatter de fleste tilfeller som opptrer i praksis. Prøvetakingssituasjonene omfatter transportbånd og forskjellige slags lagerhauger.

Undersøkelsen viste at for å unngå at variasjon i prøvetaking gir større utslag enn variasjon i testing, må prøven inneholde minst 15 delprøver. Men prøvetaking fra transportbånd viste seg å være den foretrukne metoden. Hvis det er god kontroll med graderingen på båndet, kan det tas en enkelt stor prøve.
Publisher
Statens vegvesen
Series
Intern rapport;2181

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit