Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVaslestad, Jan
dc.contributor.authorJohansen, Tor Helge
dc.date.accessioned2014-01-28T08:31:56Z
dc.date.available2014-01-28T08:31:56Z
dc.date.issued1996-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/190320
dc.description.abstractI 1992 ble det bygd to betongelementtunneler for henholdvis ny E6 og jernbanen ved Medby i Saltdal. Løsningen ble benyttet som et alternativ til en 100 m lang pelefundamentert bru, og det ble oppnådd en kostnadsbesparelse på 3 millioner kroner eller 40 % av brukskostnaden. Tunnelene består av to sideelementer og et toppelement med betongtykkelse 26 cm og tunnelbredde 9,7 m. Betongelementene er relativt tynnveggede, og kombinert med leddet mellom sideelementet og toppelementet, medfører dette samvirke med omkringliggende masser. Grunnen består av fast leire og betongelementene er fundamentert på stripefundamenter. Jordtrykket ble målt under lagvis oppfylling av masser rundt tunnelene og det er utført langtidsmålinger i en periode på over 3 år. Det er foreslått en metode for beregning av aksialkraften i betongelementtunneler. Det må utvises spesiell varsomhet ved skjevbelastning, dette krever en grundig geoteknisk vurdering. Spesielt brukt som rasoverbygg i skråterreng må det påses at konstruksjonene får skikkelig sidestøtte. Ved dårlige grunnforhold må det vurderes å bruke hel bunnplate istedenfor stripefundamenter. Setninger (spesielt skjevsetninger) må vurderes nøye ved bruk av metoden.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherVegdirektoratetno_NO
dc.relation.ispartofseriesIntern rapport;1891
dc.subjectTunnelerno_NO
dc.subjectJordtrykkno_NO
dc.subjectBetongelementerno_NO
dc.subjectInstrumenteringno_NO
dc.titleJordtrykk på betongelementer. Artikkel til Nordisk Geoteknikermøte, Reykjavik 1996no_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber8no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel