Browsing Brage - Statens vegvesen by Subject "Fartsgrenser"
Now showing items 1-10 of 10
-
Bruk av reduserte fartsgrenser i byer og tettsteder
(TØI rapport;1401/2015, Report, 2015-03)Statens vegvesens NA-rundskriv 05/17 fra 2005 gir retningslinjer for å benytte 30 km/t og 40 km/t fartsgrenser i byer og tettsteder. En spørreundersøkelse blant by- og tettstedskommuner viser at kommunene har fulgt opp og ... -
Endring av fartsgrenser : en før- og etteranalyse av fartsgrenseendring fra 100 km/t til 110 km/t
(Statens vegvesens rapporter;285, Report, 2019-07)Undersøkelsen viser at farten øker når fartsgrensen settes opp fra 110 km/t til 110 km/t. Den registrerte fartsøkningen er noe mindre enn det en kunne forvente fra tidligere erfaringer. Samlet øker farten med 2,5 km/t når ... -
Endring av fartsgrenser i 2001 : virkning på fart, ulykker og skader
(TS 2007:12;TS-rapport / Vegdirektoratert, Others, 2007) -
Fremkommelighet i høytrafikkerte gater: betydning av reduserte fartsgrenser
(SINTEF rapport;STF22 A04300, Research report, 2004-01-26)Håndbok 017 Veg - og gateutforming skal revideres, og det skal ses spesielt på utforming av veger og gater i byer og tettbygde strøk. En av inngangsparametrene i den nye håndboken vil være fartsgrenser. I denne sammenheng ... -
Gangfeltkriterier : veiledning : [Håndbok 270]
(Håndbok / Statens vegvesen;270, Book, 2007)I denne veilederen finner du: - De kriteriene vi mener bør legges til grunn ved vurderingen av om man skal anlegge et gangfelt eller ei. Fartsnivå, trafikkmengde (ÅDT) og antall kryssende myke trafikanter i makstimen skal ... -
Gangfeltkriterier: veiledning [Håndbok V127]
(Håndbok / Statens vegvesen;V127, Book, 2014)Statens vegvesen begynte i 2002 en vurdering av hensiktsmessigheten av våre kriterier for anleggelse av gangfelt. Dette var begrunnet både i erkjennelsen av at gangfelt i seg selv ikke er et entydig trafiksikkerhetstiltak, ... -
Kjørefart og personskadeulykker på motorveger med fartsgrense 100 km/t : en evaluering av forsøk på E6 og E18 i Akershus, Buskerud og Vestfold
(Rapport fra Vegdirektoratet, TS-seksjonen;07/2004, Others, 2004) -
Miniscenario: Fartsgrensepolitikk
(TØI rapport;1589/2017, Report, 2017-10)Rapporten sammenligner tre prinsipper for fastsetting av fartsgrenser: (1) Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser; (2) Fartsgrenser utledet av Nullvisjonens biomekaniske toleransegrenser, og (3) Et forståelig fartsgrensesystem, ... -
Predikering av branner og ulykker i vegtunneler
(Statens vegvesens rapporter;347, Report, 2019-06)Vi har utviklet statistiske modeller for vegtunneler i Norge for å beregne normale antall kjøretøybranner, personskadeulykker, antall ulykker med drepte eller hardt skadde og antall havarier, som en funksjon av en rekke ...