Fremkommelighet i høytrafikkerte gater: betydning av reduserte fartsgrenser
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/190183Utgivelsesdato
2004-01-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapportserier / Reports [478]
Sammendrag
Håndbok 017 Veg - og gateutforming skal revideres, og det skal ses spesielt på utforming av veger og gater i byer og tettbygde strøk. En av inngangsparametrene i den nye håndboken vil være fartsgrenser. I denne sammenheng vil blant annet valg av fartsgrenser i bystrøk stå sentralt. Denne rapporten inneholder blant annet en litteraturstudie som dokumenterer hvordan fartsgrenseredusjoner i tettbygde strøk virker inn på fart og ulykker. Videre er det gjennomført reisetidsmålinger for å dokumentere hvordan eventuelle nedsatte fartsgrenser påvirker reisetiden på utvalgte vegstrekninger. Disse målingene er gjort på deler av gatenettet i Trondheim sentrum.