Viser treff 501-520 av 3165

    • Transportstandard for kollektivtransport 

      Berg, Mads; Haug, Tormod Wergeland; Malmin, Olav Kåre; Arnesen, Petter (Urbanet rapport;76/2016, Report, 2016)
      Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ...
    • STRATMOD - D1.1 Overordnet beskrivelse av modellen 

      Norheim, Bård; Betanzo, Mari; Wergeland Haug, Tormod (Urbanet Analyse notat;97/2016, Working paper, 2016)
      Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ...
    • Evaluation of methods for calculating traffic assignment and travel times in congested urban areas with strategic transport models 

      Flügel, Stefan; Flötteröd, Gunnar; Kwong, Chi Kwan; Steinsland, Christian (TØI rapport;1358/2014, Report, 2014-10)
      The report evaluates methods for traffic assignment modelling (static macroscopic, dynamic macroscopic and dynamic micro/mesocopic) within strategic transport model systems. Our evaluation of traffic assignment models ...
    • Metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak 

      Samstad, Hanne; Nielsen, Malene Kofod (COWI rapport;1, Report, 2015-03)
      Statens vegvesen og de øvrige transportetatene anvender et modellsystem for å kunne analysere foreslåtte og planlagte tiltak. I sitt planarbeid har de behov for å vurdere om tiltak bør gjennomføres eller ikke, og veie ...
    • Sykkelbruk og sykkeltiltak i Oslo 

      Bowitz, Einar; Voldmo, Frode; Stokke, Linda (Norconsult;5158088, Report, 2014)
      Økt sykkelandel er viktig for å nå politiske mål om at trafikkveksten i byområdene skal tas innenfor kollektiv, gåing og sykling. Oslos sykkelstrategi har som mål å øke andelen sykkelreiser fra 8 prosent i 2014 til minst ...
    • Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse: Beskrivelse av feltforsøket FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017 – 2021 

      Hornbostel, Karla; E. Antonsen, Roy; Helgestad, Stig Henning; Rognan, Odd-Magne (Statens vegvesens rapporter;671, Report, 2020-09-16)
      Statens vegvesen, Vegdirektoratet etablerte i 2019 et feltforsøk ved Tjeldsundbrua i Harstad kommune, Troms og Finnmark fylke for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse. I feltforsøket prøves et utvalg av aktuelle ...
    • Transportstandard for sykkel 

      Solli, Hilde; Haug, Tormod Wergeland; Malmin, Olav Kåre; Ellis, Ingunn O. (Urbanet rapport;75/2016, Report, 2016)
      Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ...
    • Etterspørselseffekter av kvalitetshevinger i kollektivtransporten 

      Fearnley, Nils; Aarhaug, Jørgen; Flügel, Stefan; Eliasson, Jonas; Madslien, Anne (TØI rapport;1408/2015, Report, 2015-03)
      Det er ikke lett å måle etterspørselseffektene av kvalitative forbedringer i kollektivtransporten, som komfort og informasjon. Rapporten gjennomgår og vurderer ulike metoder som er i bruk for dette formålet. Det gis ...
    • Bedre nytte-kostnadsanalyser av tiltak som innebærer endret kø-situasjon? 

      Hamre, Tom Normann (NUMERIKA;1/2016, Report, 2016)
      På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har Numerika AS vurdert forbedret håndtering av endret kø-situasjon i nyttekostnadsanalyser. Utgangspunktet er regionale transportmodeller (RTM), verktøyet EFFEKT, og arbeidet ...
    • Hvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling? 

      Ellwood, Kristina; Hildre, Regine M. (Report, 2016-02-03)
      For å få flere til å reise mer miljøvennlig kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. Prosjekt «Hel reiseveg» ser nærmere på hvordan Statens vegvesen, Region sør kan bidra til å få flere ...
    • Vurdering av metoder og modeller for å analysere samspillseffekter mellom arealutvikling, transportetterspørsel og infrastruktur i byområder 

      Johansen, Bjørn Gjerde; Hansen, Wiljar; Tennøy, Aud (TØI;1415/2015, Report, 2015-04)
      Målet med denne rapporten er todelt: (1) å presentere en oppdatert litteraturgjennomgang av LUTI (Land-Use and Transport Interaction) -modeller, med et mål om å identifisere gjeldende kunnskap og gjeldene klasser av ...
    • Utvikling og variasjon i sykkelomfanget i Norge - En dybdeanalyse av den norske reisevaneundersøkelsen 

      Ellis, Ingunn Opheim; Amundsen, Maria; Høyem, Harald (Urbanet Analyse rapport;78/2016, Report, 2017-03)
      Hovedformålet med dette prosjektet er å få en bedre oversikt over syklingen i Norge, ved å gjennomføre en dybdeanalyse av den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14. Oppdraget har bestått av følgende problemstillinger: ...
    • Kategorisering av arealbruk i RTM 

      Dalen, Øyvind; Berglund, Gunnar; Lynum, Faste; Frøyen, Yngve (Asplan Viak;2/11.03.2016, Report, 2016-03)
      Asplan Viak har vært engasjert av Statens vegvesen Vegdirektoratet for å utarbeide forslag til karakteristika som beskriver arealbruksegenskaper ved grunnkretser som har betydning for transportomfang for bruk i RTM. Guro ...
    • Transportstandard for kollektivtransport 

      Berg, Mads; Haug, Tormod Wergeland; Malmin, Olav Kåre; Arnesen, Petter (Urbanet Analyse rapport;76/2016, Report, 2016)
      Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ...
    • Kompakte byer og lite bilbruk? Reisemønster og arealbruk 

      Christiansen, Petter; Gundersen, Frants; Gregersen, Fredrik Alexander (TØI rapport;1505/2016, Report, 2016-10)
      Siden 2009 er det etablert flere arbeidsplasser utenfor sentrum enn i sentrum av norske byer. Når det gjelder bosetningen har den i utgangspunktet vært mer spredt utenfor sentrum enn arbeidsplassene, men det er tegn på at ...
    • Vurdering av betydning av tilgjengelighet til holdeplasser i RTM 

      Malmin, Olav Kåre; Hjelkrem, Odd André; Babri, Sahar (SINTEF rapport;A28062, Report, 2017-10-20)
      RTM blir tilgjengeligheten til holdeplasser beregnet ved bruk av nettverksmodellen. Fra hver sone/grunnkrets blir det opprettet tilbringerlenker til de tre nærmeste holdeplassene for hvert kollektivmode. Denne metoden har ...
    • Klima- og miljøeffekter ved vinterdrift av veg: Utredning av effekter og potensial for reduksjon av utslipp ved vinterdrift av veger 

      I. Hov, Helene; O. Schjoldager, Nora (Statens vegvesens rapporter;660, Report, 2020-02-24)
      Denne utredningen er utført ved litteratursøk og informasjonsinnhenting fra flere større entreprenører som har erfaring med driftskontrakter i Norge. Utredningen har undersøkt hvilken miljøpåvirkning aktiviteter innen ...
    • Hel reiseveg - Delrapport 2 

      Ellwood, Kristina; Hildre, Regine M. (Report, 2017-05-18)
      For å få flere til å reise mer miljøvennlig, og for å oppnå nullvekstmålet i byer og tettsteder kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. I grunnlagsdokumentet til Nasjonal transportplan ...
    • Fartsmodell for sykkel og elsykkel 

      Flügel, Stefan; Hulleberg, Nina; Fyhri, Aslak; Ævarsson, Christian Weber Gretar; Skartland, Eva-Gurine (TØI rapport;1557/2017, Report, 2017-05)
    • Turproduksjon knyttet til hotellvirksomhet i byområder 

      Amundsen, Maria; Ellis, Ingunn Opheim (Urbanet;100/2017, Report, 2017)
      Oppdraget «Undersøkelser av turproduksjon knyttet til hotellvirksomhet» er en del av Statens vegvesens FoU-program «Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer» (Bedre by). Det overordnede målet til ...