Viser treff 361-380 av 3165

    • Trafikksikkerhetspotensialet i Norsk Standard NS-ISO 39001 

      Njå, Ove; Bjelland, Henrik; Braut, Geir Sverre (IRIS rapport;2015/003, Report, 2015-02)
      En stor andel av trafikken og ulykkene på norske veger er arbeidsrelatert. Dette betyr at det kan ligge et sikkerhetspotensiale i å engasjere virksomheter til å inkludere trafikksikkerhet som en del av det systematiske ...
    • Synlige syklister 

      Høye, Alena; Hesjevold, Ingeborg Storesund (TØI rapport;1478/2016, Report, 2016-03)
      Andelen syklister som sykler med lovlig lys i mørke er omtrent to tredjedeler med store lokale variasjoner. Andelen er høyest blant syklister som også bruker annet sikkerhetsutstyr, om vinteren, og blant menn som sykler ...
    • Effektkatalog for trafikksikkerhetstiltak 

      Høye, Alena (TØI rapport;1556/2017, Report, 2017-02)
      The Compendium of road safety measures summarizes effects of 34 types of road safety measures. The main focus is on measures within the responsibility of the Norwegian Public Roads Administration. For each measure effects ...
    • Dødsulykker ved kjøring uten førerett 

      Sagberg, Fridulv (TØI rapport;1529/2016, Report, 2016-11)
      Mer enn hver tiende dødsulykke i trafikken skjer med en fører uten førerett eller som kjører et stjålet kjøretøy. Dette ble påvist ved en analyse av alle dødsulykker i Norge i perioden 2005-2014. Gjennomgang av internasjonal ...
    • Evaluering av «Shared space»-områder i Norge 

      Bjørnskau, Torkel; Sundfør, Hanne Beate; Sørensen, Michael W. (TØI rapport;1511/2016, Report, 2016-12)
      «Shared space» innebærer at torg og gater deles mellom ulike trafikantgrupper og at gaterommet uformes uten eller med begrenset bruk av skilt, oppmerking og fysisk separering. I stedet for klare regler og regulereringer ...
    • Fart og alder. Fartsutviklingen på veier med fartsgrense 80 km/t 

      Sagberg, Fridulv; Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1462/2016, Report, 2016-01)
      Fartsnivået på norske veier med fartsgrense 80 km/t har gått ned med ca. 1 km/t i løpet av de siste fem år. Dette kan delvis forklares av at det er blitt flere eldre bilførere, og at disse i gjennomsnitt kjører saktere enn ...
    • På rett vei: Er myndighetenes trafikksikkerhetsarbeid ekspertstyring og paternalisme? 

      Elvebakk, Beate; Hesjevold, Ingeborg Storesund; Julsrud, Tom Erik (TØI rapport;1491/2016, Report, 2016-06)
      Store grupper av befolkningen har relativt stor forståelse for tunge inngrep innen trafikken av sikkerhetshensyn. Særlig ser det ut som om det er relativt liten motstand mot innføring av obligatorisk sikkerhetsutstyr. ...
    • Bruk av reduserte fartsgrenser i byer og tettsteder 

      Bjørnskau, Torkel; Amundsen, Astrid Helene (TØI rapport;1401/2015, Report, 2015-03)
      Statens vegvesens NA-rundskriv 05/17 fra 2005 gir retningslinjer for å benytte 30 km/t og 40 km/t fartsgrenser i byer og tettsteder. En spørreundersøkelse blant by- og tettstedskommuner viser at kommunene har fulgt opp og ...
    • Slutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og bilbruk blant ungdom 

      Nordbakke, Susanne; Sagberg, Fridulv; Gregersen, Fredrik (TØI rapport;1477/2016, Report, 2016-03)
      Formålet med prosjektet var å undersøke utviklingen i andel med førerkort i gitte alderskohorter og hvordan den observerte nedgangen i førerkortandel har virket inn på bilbruk og trafikksikkerhet. Analyser basert på ...
    • Hva forklarer fartsutviklingen på det norske riksvegnettet? 

      Bayer, Stian Brosvik; Gjerstad, Brita (IRIS rapport;2015/105, Report, 2015-11-30)
      Denne rapporten har som mål å belyse fartsutviklingen på norske veger. Basert på data fra 11 tellepunkt og åtte intervjuer har vi studert hvordan fartsnivået har endret seg i løpet av perioden 2008-2014 og hva som eventuelt ...
    • Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse 

      Mandaric, Stefan; Axelsen, Vebjørn (BearingPoint rapport;2017/09, Report, 2017-09)
      Denne analysen har utredet følgende problemstilling: Hvilke egenskaper ved vegen og dens omgivelser kjennetegner ulykkesutsatte vegstrekninger? Statens vegvesen inviterte i 2015 til Plan- og designkonkurranse gjennomført ...
    • En reanalyse av skadde syklister i Oslo 2014 basert på data fra Oslo skadelegevakt 

      Ukjent forfatter (COWI rapport;A085603 003, Report, 2017-02-15)
      I 2014 samlet Oslo Skadelegevakt opplysninger om syklister som besøkte legevakten med skader etter trafikkulykker. På oppdrag fra Helsedirektoratet og Vegdirektoratet utarbeidet skadelegevakten i 2015 en rapport med ...
    • «Snøen som falt i fjor» fotgjengerskader i Oslo 2016 

      Melhuus, Knut; Siverts, Henrik; Enger, Martine; Schmidt, Malte (Report, 2017-06-28)
      Oslo skadelegevakt har behandlet pasienter i Storgata 40 i 117 år, og glattdager vinterstid har i alle disse årene gitt stor pasientpågang og tilsvarende stor medieinteresse. Hvor mange dager og hvor mange skader har variert ...
    • Dybdestudier av fartsrelaterte ulykker ved bruk av UAG-data 

      Høye, Alena (TØI rapport;1569/2017, Report, 2017-05)
      Basert på materiale til Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG) beskriver rapporten resultater av dybdestudier av 107 fartsrelaterte dødsulykker med personbiler med edru fører i 2011- 2015, samt informasjon om ...
    • Utvikling av mal for evaluering av Trafikksikker kommune 

      Nævestad, Tor-Olav; Amundsen, Astrid Helene; Elvebakk, Beate; Ranestad, Karen (TØI rapport;1598/2017, Report, 2017-11)
      Hovedmålet med den foreliggende studien er å utvikle en mal for evaluering av Trygg Trafikk sitt tiltak «Trafikksikker kommune». Det har vært et ønske fra oppdragsgiverne at malen skal kunne brukes til regodkjenning, og ...
    • Miniscenario: Påbud om restriktive kjøretøytiltak 

      Sagberg, Fridulv (TØI rapport;1579/2017, Report, 2017-07)
      Rapporten beskriver et scenario som innebærer påbud om at alle nye motorkjøretøy utstyres med systemer som hindrer kjøring under påvirkning av alkohol, kjøring over fartsgrensen og kjøring uten førerett. Om et slikt påbud ...
    • Oppnådd friksjon med ulike dekk 

      Nonstad, Bård (Working paper, 2017-10-19)
      Hensikten med testene var å se på forskjeller i friksjonsverdier på et standard måledekk for friksjonsmålere sammenlignet med vinter- og sommerdekk for personbil. Friksjonsmålebilen OSCAR er benyttet som testenhet og vanlig ...
    • Variasjon i kalibreringsverdi for spredere 

      Bolme, Inge (Lab.rapport;XXX-2016, Report, 2016-04-18)
      Tallerkenspredere benyttes innen vinterdrift til salting og sanding. Gitt at en spesifikk kalibreringsprosedyre gjennomføres er mengdenøyaktigheten ment å skulle være god. Like fullt erfarer en at mengdenøyaktigheten synes ...
    • Tining og fjerning av is i stikkrenner og grøfter 

      Ukjent forfatter (Working paper, 2016-02)
      FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik er et prosjekt under Statens vegvesens Etatsprogram Vinterdrift. Prosjektet i Narvik tester ut og sammenligner nye metoder med tradisjonelle metoder for åpning av stikkrenner og ...
    • ViaCal- Kalibreringshjelp for friksjonsmålere 

      Flåthen, Helge (ViaTech notat;USR500143, Working paper, 2017-06-05)
      ViaCal er et PC-program som brukes som kalibreringshjelp ved kalibreringssamlinger for friksjonsmålere. Programmet kan håndtere måledata fra OSCAR-, RoAR- og ViaFriction-målere. Måledata fra både enspors- og flerspors-målere ...