Viser treff 341-360 av 3165

    • Saltstabiliering av kvikkleire, SAK - Arbeidspakke 1: Installasjonsmetoder 

      Helle, Tonje Eide; Kirkevollen, Ole Vidar; Bache, Bjørn Kristian Fiskvik; Le, Thi Minh Hue (Report, 2019-09-11)
      Denne rapporten omhandler Arbeidspakke 1 Installasjonsmetoder. Målsetningen med arbeidspakken er å finne skånsomme installasjonsmetoder for saltbrønner i kvikkleire. Ulike installasjonsmetoder er testet ut på National ...
    • Saltstabiliering av kvikkleire, SAK - Arbeidspakke 2: Kost-/nytte og miljø 

      Hamel, Bob; Strand, Stein-Are; Kjøsnes, Arne Jørgen; Kvennås, Marianne; Bache, Bjørn Kristian Fiskvik (Report, 2019-09-11)
      Denne rapporten omhandler Arbeidspakke 2 Kost-/nytte og miljø. Rapporten er revidert 10.09.2019. Målsetningen med arbeidspakken er å vurdere kost-/nytte av saltbrønninstallasjon sammenlignet med topografiske tiltak og ...
    • Mengderapport vinteresn 2019/2020 

      Isaksen, Torstein (Statens vegvesens rapporter;701, Report, 2021-08)
      Denne rapporten er utarbeidet for å få en oversikt over ressursbruken i vinterdriften for riksveger. For å se utviklingen fra år til år viser rapporten noen historiske hovedtall. Mengdetallene er hentet fra entreprenørenes ...
    • SaltSMART: En kartlegging av funksjonskontraktenes krav og insitament til vinterdrift. Sluttrapport 

      Ukjent forfatter (Report, 2010-06)
      Denne rapporten har blitt utarbeidet på vegne av Vegdirektoratets SaltSMART-prosjekt og sammenfatter funnene fra en kartlegging av funksjonskontraktenes krav og insitament for vinterdrift. Kartleggingen ble gjennomført i ...
    • Salt SMART - Alternative kjemikalier og tilsetningsstoffer til natriumklorid - en litteraturgjennomgang 

      Holen, Åsmund (Teknologirapport;2593, Report, 2010-06-01)
      Formålet med dette arbeidet er å samle inn dokumentert kunnskap gjennom litteratur om alternative kjemikalier til natriumklorid for bruk i vinterdriften og om tilsetningsstoffer til natriumklorid. Studiet omfatter effekten ...
    • Optimal vinterdrift? Sluttrapport 

      Ukjent forfatter (Report, 2011-02)
      Denne rapporten inngår i SVVs SaltSMART prosjekt. Rapporten omhandler hvilke elementer som bør hensyntas i utforming av driftskontrakter, beslutningsstøttesystemer og anbudsgrunnlag for inngåelse av driftskontrakter med ...
    • Mengderapportering vinteren 2008/2009 

      Einerkjær, Ida (Teknologirapport;2564, Report, 2009-08-14)
      Dette er en rapport som er utarbeidet for å få en oversikt over ressursbruken i vinterdriften, samt å se på utviklingen fra 2004 til 2009. Rapporten inneholder tall for salting, sanding og brøyting.
    • Mengderapportering vinteren 2009/2010 

      Breivik, Christer (Teknologirapport;2606, Report, 2010-08-03)
      Denne rapporten er utarbeidet for å få en oversikt over ressursbruken i vinterdriften, samt for å få et bilde av utviklingen fra 2004 til 2010. Rapporten inneholder tall for salting, sanding og brøyting.
    • Sykkel i Oslo – eksponering, ulykker og risiko 

      Bjørnskau, Torkel (Arbeidsdokument;51154, Working paper, 2017-06-20)
      Statens vegvesen har ønsket en gjennomgang av status i Oslo når det gjelder omfanget og utviklingen i sykkelbruk, og ulykker og skader blant syklister. Bakgrunnen er blant annet en registrert økning i antall hardt skadd/drepte ...
    • Analyse av syklistskader i Oslo: rapporteringsgrad, helsekonsekvenser og sammenligning med svenske data 

      Elvik, Rune (Arbeidsdokument;51134, Working paper, 2017-05-18)
      Som del av BEST-programmet gjennomførte Oslo legevakt i 2014 en registrering av syklistskader i Oslo. Alle skadde syklister som oppsøkte legevakten for behandling, samt skadde syklister som ble fraktet direkte til sykehus, ...
    • Tåleevne og fart 

      Roche-Cerasi, Isabelle; Jonsson, Thomas (SINTEF rapport;A25575, Report, 2013-11-30)
      Fotgjengere er de mest sårbare trafikanter i byer med komplekse trafikkforhold, og unge og eldre er spesielt sårbare når de går i et slikt risikofylt miljø. De har høyere risiko for å bli alvorlig skadd dersom de blir ...
    • Kategorisering av gående og syklende 

      Bjørnskau, Torkel (Arbeidsdokument;50532, Working paper, 2014-02-09)
      Det er en politisk målsetting at økt trafikk i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. For å møte en forventet og ønsket trafikkvekst blant fotgjengere og syklister og samtidig unngå flere ...
    • Safety in numbers -Litteraturstudie - Rambøll 2013 

      Børrud, Elin; Uteng, Tanu Priya; Myrberg, Grethe (Report, 2013-11-29)
      I Nasjonal Transportplan 2014 – 2023 er det en målsetning at økningen i persontrafikken i de store byene i Norge i hovedsak skal tas av gående og syklende. Dette har skapt bekymring da det er lett å tenke at de myke ...
    • Sykkelskader i Oslo 2014 

      Melhuus, Knut; Siverts, Henrik; Enger, Martine; Schmidt, Malte (Report, 2015-06-11)
      I Norge er det bred politisk enighet om å fremme sykling som et trafikk- og helsepolitisk virkemiddel, spesielt i byene. Omfang, skadeårsak og skadealvor for sykkelulykker i Oslo de siste ti årene er imidlertid ikke kjent. ...
    • Førerstøttesystemer 

      Høye, Alena; Hesjevold, Ingeborg; Vaa, Truls (TØI rapport;1450/2015, Report, 2015-12)
      For fem ulike typer førerstøttesystem – automatisk avstandsregulering med automatisk nødbrems, varsling for myke trafikanter med automatisk nødbrems, feltskiftevarsler/kjørefeltholder, automatisk fartstilpasning (ISA) og ...
    • Risiko i veitrafikken 2013/14 

      Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1448/2015, Report, 2016-04)
      Rapporten presenterer oppdaterte risikotall for ulike trafikantgrupper og aldersgrupper. Det er beregnet risiko for ulike skadegrader. Det er også beregnet risikotall for materielle skader for bil. I tillegg presenteres ...
    • Alternative forståelser av risiko og eksponering 

      Bjørnskau, Torkel; Ingebrigtsen, Rikke (TØI rapport;1449/2015, Report, 2015-12)
      Rapporten drøfter det sannsynlighetsteoretiske grunnlaget for beregning av risiko i trafikk samt eksponeringsmål som blir benyttet i trafikksikkerhetsforskningen. I rapporten argumenteres det for at selv om hendelser som ...
    • Hvor mye kan antall drepte og hardt skadde i trafikken reduseres? 

      Elvik, Rune; Høye, Alena (TØI rapport;1417/2015, Report, 2015-05)
      Det er gjort en beregning av det maksimale potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Med eksisterende tiltak er potensialet en nedgang på ca. 55 % i antall drepte og en nedgang på ca. 40 % i ...
    • Litteraturstudie - Safety in numbers - TØI 2013 

      Bjørnskau, Torkel (Arbeidsdokument;50428, Working paper, 2013-12-20)
      Det er en politisk målsetting at økt trafikk i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. For å møte en forventet og ønsket trafikkvekst blant fotgjengere og syklister og samtidig unngå flere ...
    • An assessment of the available simulation models for the planning and design of safe urban intersections for pedestrians and cyclists 

      Uteng, Tanu Priya; Taylor, David (TØI report;1391/2015, Report, 2015-12)
      Den norske transportplanleggingsagendaen ønsker å skape gode forhold for fotgjengere og syklister. Bærekraftige transportmidler, dvs. kollektivtransport, sykling og gange skal også, ifølge politiske målsetninger, stå for ...