Blar i Statens vegvesen på tittel
Viser treff 1017-1036 av 3137
-
Hva betyr gateparkering for handelen? Oppsummering av norske og internasjonale studier
(Statens vegvesens rapporter;440, Report, 2015-10)Mange butikkeiere er negative til fjerning av gateparkering, fordi de frykter at mindre biltilgjengelighet vil påvirke handelen. Denne rapporten er en litteraturstudie om sammenhengen mellom gateparkering og handel. Rapporten ... -
Hva er nytten av nye veger? : viktige variabler i nytte-kostnadsanalysen
(Teknologirapport;2530, Research report, 2008-01-10)32 vegprosjekter spredt rundt i landet er studert med henblitt på å belyse hva prosjektenes nytte består av. -
Hva forklarer fartsutviklingen på det norske riksvegnettet?
(IRIS rapport;2015/105, Report, 2015-11-30)Denne rapporten har som mål å belyse fartsutviklingen på norske veger. Basert på data fra 11 tellepunkt og åtte intervjuer har vi studert hvordan fartsnivået har endret seg i løpet av perioden 2008-2014 og hva som eventuelt ... -
Hva fremmer og hindrer gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak
(TØI rapport;1605/2017, Report, 2017-12)Faktorer som kan fremme eller hindre gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak er studert. En lang rekke faktorer er identifisert og mulighetene for å redusere hindringer for gjennomføring av effektive ... -
Hva hemmer og fremmer innføring av MaaS?
(Statens vegvesens rapporter;861, Report, 2022-09-12)Denne rapporten gir en overordnet beskrivelse av rammeverk og forutsetninger som bidrar til å fremme og hemme innføringen av MaaS i Norge. I all hovedsak er det sett på forhold relatert til datagrunnlag, forretningsmodeller, ... -
Hva trenger norske byer for å starte planlegging for bylogistikk?
(TØI rapport;1679/2019, Report, 2019-01)Denne rapporten diskuterer aktiv medvirkning fra bylogistikkaktører i planprosessen samt tilstrekkelig tilgang til data og informasjon om vare- og servicetransporter som et viktig grunnlag for å kunne utforme en helhetlig ... -
Hva vil det koste å fjerne forfall knyttet til bru, ferjekai og tunnel på fylkesveger? : Resultat av kartlegging
(Statens vegvesens rapporter;76, Report, 2012-02)Det har over tid gradvis oppstått et betydelig forfall på fylkesvegnettet, sett i forhold til anbefalt standard for drift og vedlikehold. Statens vegvesen har foretatt en kartlegging av hva det vil koste å fjerne forfallet ... -
Hva vil det koste å fjerne forfallet på fylkesvegnettet? : resultat av kartlegging
(Statens vegvesens rapporter;183, Report, 2013-02-21)Det har over tid gradvis oppstått et betydelig forfall på fylkesvegnettet, sett i forhold til anbefalt standard for drift og vedlikehold. Statens vegvesen har i samråd med fylkeskommunene foretatt en kartlegging av hva det ... -
Hva vil det koste å fjerne forfallet på riksvegnettet? : Resultat av kartlegging
(Statens vegvesens rapporter;75, Report, 2012-02)Det har over tid gradvis oppstått et betydelig forfall på riksvegnettet, sett i forhold til gjeldende standard for drift og vedlikehold. Statens vegvesen har foretatt en kartlegging av hva det vil koste å fjerne forfallet ... -
Hvem eier grunnen etter nedlagt offentlig vei?
(Others, 2005)Gamle verneverdige veier og veifar kan tidligere ha vært offentlig vei som på et eller annet tidspunkt er blitt nedlagt som offentlig vei. Dersom grunnen til disse veiene fortsatt er i offentlig eie, vil det kunne lette ... -
Hvem parkerer i Markveien?
(Statens vegvesens rapporter;455, Report, 2015-12)Rapporten presenterer funn fra to undersøker av gateparkering i Markveien i Oslo. Undersøkelsene studerer hvem som benytter seg av parkeringsplassene og hvordan parkeringsplassene brukes. -
Hvilke nye kreative tiltak kan Statens vegvesen utføre innen dagens rammer for å bedre situasjonen vinterstid på E39 i Vest-Agder?
(Others, 2013)Prosjektoppgave i EPT-100 Sikkerhetsstyring av vegtrafikken. Høsten 2013. Universitetet i Stavanger. -
Hvor effektive er norske bompengeselskaper? : erfaringer fra perioden 2001-2004
(UTB-rapport / Vegdirektoratet;2007/05, Others, 2007) -
Hvor mye kan antall drepte og hardt skadde i trafikken reduseres?
(TØI rapport;1417/2015, Report, 2015-05)Det er gjort en beregning av det maksimale potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Med eksisterende tiltak er potensialet en nedgang på ca. 55 % i antall drepte og en nedgang på ca. 40 % i ... -
Hvordan involvere innbyggerne : idehefte
(Others, 2003)Dette idéheftet er laget for å inspirere og motivere til en mer aktiv involvering av innbyggerne i kommunale beslutningsprosesser. -
Hvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling?
(Report, 2016-02-03)For å få flere til å reise mer miljøvennlig kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. Prosjekt «Hel reiseveg» ser nærmere på hvordan Statens vegvesen, Region sør kan bidra til å få flere ... -
Hvordan kan brufyllinger endre strømforhold i fjorder? Vurdering av endringer i strømforholdene i forbindelse med brufyllinger i Sifjordbotn på Senja
(Statens vegvesens rapporter;290, Report, 2014-04-08)Rapporten ser på hvordan brufyllinger ved den planlagte omleggingen av veien langs Sifjorden vil påvirke strømforholdene i fjorden. Vurderingene er basert på en antagelse om at tidevannsstrømmen er den dominerende vedvarende ... -
Hvordan kan rensedammer utformes langs landeveien slik at tekniske, estetiske og økologiske hensyn blir ivaretatt.
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven søker å gjøre rede for en tilnærming til utforming av rensedammer langs vei, der jeg har fokus på hvordan rensedammene kan bli en positiv opplevelse for de som passerer i bil. Det finnes mye informasjon ... -
Hvordan lykkes bedre med å nå sykkelmålene?
(Report, 2024)Statens vegvesen har bestilt enutredning omhvorfor vi i Norge ikke har nådd de nasjonale sykkelmålene og hva som må til for at vi skal nå dem. For å finne ut av det har vi studert reisevaner i Norge og Norden og gjort en ...