Blar i Statens vegvesen på emneord "Ulykker"
Viser treff 1-20 av 21
-
Bruk av reduserte fartsgrenser i byer og tettsteder
(TØI rapport;1401/2015, Report, 2015-03)Statens vegvesens NA-rundskriv 05/17 fra 2005 gir retningslinjer for å benytte 30 km/t og 40 km/t fartsgrenser i byer og tettsteder. En spørreundersøkelse blant by- og tettstedskommuner viser at kommunene har fulgt opp og ... -
Dybdeanalyse av dødsulykker i Region nord : Årsrapport 2018
(Statens vegvesens rapporter;239, Report, 2019-05)1. januar 2005 startet de regionale ulykkesanalysegruppene sitt arbeid med dybdeanalyser av alle dødsulykker i Norge. Denne rapporten oppsummerer resultatene i Region nord for 2018, og viser utviklingstrekk for perioden ... -
Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2010
(VD rapport;51, Report, 2011-11)1. januar 2005 startet de regionale ulykkesanalysegruppene sitt arbeid med dybdeanalyser av alle dødsulykker i vegtrafikken i Norge. Denne rapporten oppsummerer resultatene på landsbasis for 2010, og viser utviklingstrekk ... -
Dødsulykker i vegtrafikken - dybdeanalyse : Region midt 2017
(Statens vegvesens rapporter;605, Report, 2018-10)Rapporten oppsummerer dødsulykker som inntraff i trafikken i Region midt i løpet av 2017. Rapporten sier blant annet noe om hvilke typer ulykker som har skjedd, på hvilket vegnett og hva som har vært årsakene til ulykkene. ... -
Dødsulykker i vegtrafikken - Dybdeanalyse : Region midt 2018
(Statens vegvesens rapporter;403, Report, 2019-09)Rapporten oppsummerer dødsulykker som inntraff i trafikken i Region midt i løpet av 2018. Rapporten sier blant annet noe om hvilke typer ulykker som har skjedd, på hvilket vegnett og hva som har vært årsakene til ulykkene. ... -
Helse, miljø og sikkerhet (HMS) : retningslinjer [Håndbok 214]
(Håndbok / Statens vegvesen;214, Book, 1999-03)Statens vegvesen skal prioritere helse, miljø og sikkerhet i all sin virksomhet. Denne kvalitetshåndboken beskriver etatens helse-, miljø- og sikkerhetspolitikk (HMS-politikk) og krav til HMS-systemet. HMS-håndboken gir ... -
Innvandreres ulykkesrisiko og forhold til trafikksikkerhet : en studie av risikoutsatte undergrupper og mulige tiltak
(TØI rapport;988/2008, Report, 2008-11)Prosjektet som er rapportert er det første store prosjektet om innvandrere og trafikksikkerhet i Norge og bygger på analyser av ulykkesstatistikk, av fokusgruppeintervjuer og av en spørreundersøkelse. Studien viser klart ... -
Miniscenario: Økt omfang av elsykler
(TØI rapport;1625/2018, Report, 2018-04)Elsykkelsalget har økt kraftig i Norge i de siste årene. Denne rapporten undersøker om dette vil medføre en økt risiko for sykkelulykker, og hva som er risikofaktorer for elsykler. Noen utenlandske studier har pekt på at ... -
Predikering av branner og ulykker i vegtunneler
(Statens vegvesens rapporter;347, Report, 2019-06)Vi har utviklet statistiske modeller for vegtunneler i Norge for å beregne normale antall kjøretøybranner, personskadeulykker, antall ulykker med drepte eller hardt skadde og antall havarier, som en funksjon av en rekke ... -
Prøvetakingsbok innen HMS : veiledning [Håndbok 207]
(Håndbok / Statens vegvesen;207, Book, 1998-08)Statens vegvesen har som arbeidsgiver og byggherre det mål, at all virksomhet i etaten skal gjennomføres uten at mennesker og miljø påføres skade. For å kunne etterleve denne målsettingen vil det være av avgjørende ... -
Raset i Hanekleivtunnelen 25. desember 2006 : rapport
(Research report, 2007) -
Redusert hastighet som tiltak for å redusere elgpåkjørsler : samfunnsøkonomisk analyse av midlertidig nedsatt fartsgrense på strekninger med høy tetthet av elgulykker
(Statens vegvesens rapporter;402, Report, 2019-09)Elgulykker påfører samfunnet store kostnader gjennom personskader, materielle skader, administrative kostnader i tillegg til etiske problemer knyttet til dyrelidelser. Enkelte veistrekninger har svært mange elgkollisjoner, ... -
Relationship between speed and risk of fatal injury : pedestrians and car occupants
(Road Safety Web Publication;16, Research report, 2010) -
Risikokurver : analyse av utforkjøringsrisikofaktorer på 2-feltsveger
(Statens vegvesens rapporter;171, Report, 2018)I denne rapporten er det analysert forskjellige utforkjøringsrisikofaktorer i kurver. Analysen ser på alle kurver med lavere horisontalkurveradius enn 700 meter på 2- felts europa-, riks- og fylkesvegene i Region Øst. Til ... -
Risikovurdering av utekontroller i Statens vegvesen
(Others, 2008) -
Samfunnstjenlige vegtunneler 1998-2001 : sluttrapport
(Nr. 97;Publikasjon / Vegdirektoratet, Others, 2001) -
Temaanalyse av dødsulykker med gående og syklende : I tilknytning til arbeid på/ved veg
(Statens vegvesens rapporter;680, Report, 2017-08)I løpet av perioden 2005-2015 har 21 fotgjengere og syklister i Norge blitt drept i trafikkulykker i forbindelse med arbeid på/ ved veg. Formålet med rapporten er å bidra til at Statens vegvesen og eksterne aktører ... -
Temaanalyse Dødsulykker på motorsykkel 2005-2009
(VD rapport;45, Report, 2011-11)Statens vegvesen har ansvar for tiltak som bidrar til nullvisjonens mål om at det ikke skal forekomme ulykker i transportsektoren som fører til at personer blir drept eller hardt skadd. For å finne presise tiltak som ... -
Temaanalyse: Blindsone ulykker : dødsulykker med myketrafikanter i blindsone til store kjøretøy 2005-2016
(Statens vegvesens rapporter;414, Report, 2019-09)Det har i perioden 2005 – 2016 vært 88 ulykker mellom store kjøretøy og myke trafikanter. Blant disse ulykkene har blindsone blitt vurdert til å ha en medvirkende faktor i 57 % (50 av 88) av ulykkene. Totalt har det vært ... -
Tungt møter mykt : Ulykker i by med tunge kjøretøy og myke trafikanter (PDF, 16 MB)
(Statens vegvesens rapporter;307, Report, 2018-08)En omfattende analyse av totalt 252 ulykker mellom syklende og tunge kjøretøy i perioden 2000-2014 i Norge, avdekket at 10% av denne typen ulykker hadde dødelig utgang. 35% av alle sykkelulykker med dødelig utgang i Norge ...