Show simple item record

dc.contributor.authorGlimsdal-Nes, Maria
dc.contributor.authorLarsen, Dan Mikael
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2024-06-21T08:39:04Z
dc.date.available2024-06-21T08:39:04Z
dc.date.issued2023-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135233
dc.descriptionUndersøkelse knyttet til erfaringer med N601 og NEK600:2021en_US
dc.description.abstractStatens vegvesens vegnormal 601:2017 ble revidert og utgitt i ny utgave N601:2021. Innhold om beskrivende krav for prosjektering og utføring, som tidligere inngikk i vegnormalen, gis nå ved en ny standard, NEK600. Standarden er utarbeidet av en komité, NK300, med representanter fra Statens vegvesen og bransjeaktører. NEK600 er mer detaljert og omfattende enn den tidligere vegnormalen. Omleggingen av N601 innebærer et nytt regelverksregime der vegnormalen gir funksjonskrav til sikkerhet og henviser til NEK600 for å oppfylle kravene. Multiconsult engasjert av Statens vegvesen til å innhente kunnskap og erfaringer fra ulike aktører knyttet til omleggingen av vegnormal N601 fra regelstyrte- til funksjonsstyrte krav. For å svare ut Statens vegvesens behov ble det utført spørreundersøkelse og intervjuer med relevante aktører. Gitt et noe begrenset informasjonsgrunnlag, fremstår omleggingen som et positivt grep og en forbedring fra det forrige regelverksregimet. Sikkerheten i elektriske anlegg oppleves som høyere, der NEK600 gir god metodikk for hvordan sikkerhetskravene i N601 kan ivaretas. Funksjonsstyrte krav gir rom for mer innovative løsninger, men for å benytte dette handlingsrommet kreves det høy faglig kompetanse. Samtidig øker omleggingen forankringen i bransjen gjennom NK300, som tilhører det etablerte fagmiljøet Norsk Elektroteknisk Komité (NEK). Dette gir økt eierskap for regelverket gitt ved vegnormalen og standarden. I tillegg gir et koordinert fagmiljø bedre forutsetninger for raskere teknologisk integrasjon. For at omleggingen skulle bli vellykket, var suksesskriterier som et sterkt fagmiljø og en god organisering viktige. Samtidig er det egenskaper ved N601 som gjorde den særlig egnet for en omlegging. Den er begrenset til ett fagområde, elektro, og for dette området eksisterer det et omfattende lovverk å støtte seg på. Det foreligger en viss risiko ved å benytte funksjonskrav i den lovfestede vegnormalen dersom det ikke finnes øvrig lovverk som gir rammer for handlingsrom ved veganlegg. Funksjonskrav er mer åpne for tolkninger, og en standard som ikke er lovfestet kan avvikes. For fremtidig regelverksutvikling er verdt å merke seg at en funksjonsstyrt utgave av vegnormalen stiller høyere krav til kompetanse når man skal avvike fra standarden enn ved en regelstyrt utgave. Fra omleggingen av N601 bør man ta med læringspunkter knyttet til aspekter som bransjeforankring, arbeidsmetodikk, og støtteprodukter. Samtidig er det rom for forbedring etter omleggingen til N601 og NEK600, der utviklingen videre bør fokusere på forbedret informasjonsflyt og tydeliggjøring av hensikten bak kravene.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatens vegvesenen_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleUndersøkelse knyttet til erfaringer med N601 og NEK600:2021en_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber38en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal