Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSætre
dc.contributor.authorVinjarvold
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2023-09-27T12:20:01Z
dc.date.available2023-09-27T12:20:01Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092418
dc.descriptionKAN SMART VEIBELYSNING PÅVIRKE TRAFIKKSIKKERHETEN?en_US
dc.description.abstractDenne bachelor oppgaven omhandler hvordan smart veibelysning kan påvirke trafikksikkerheten ved bruk av adaptiv veibelysning. Ved å se på etablert teori både nasjonalt og internasjonalt vil vi forsøke å avdekke risiko elementer, norske lysforhold, lysets rolle i veisikkerheten og definere hva smart lysstyring er. Det er også samlet empiri fra Automatisk Trafikkontroll-punkter (ATK) langs Fv301 Stavernsveien, som er innhentet fra politiet. De er analysert en periode før og etter et den adaptive veibelysningen ble iverksatt for å studere om eventuelle endringer i antall forenklede forelegg pr. 100 000 kontrollerte på disse ATK punktene. Resultatet viser en nedgang i antall forelegg etter at anlegget ble iverksatt sammenlignet med før-situasjonen. Det er derimot en del faktorer som kan påvirke resultatet slik som ny teknologi i kjøretøyene, covid-19, værforhold og på en nasjonal basis har antall forelegg fra ATK generelt gått ned. Vår studie viser at det kan være en trend som tyder på at smart veibelysning kan bidra til å bedre veisikkerheten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectTrafikksikkerhet,en_US
dc.subjectgatelys,en_US
dc.subjectadaptiv veibelysning,en_US
dc.subjectlysstyringen_US
dc.titleKAN SMART VEIBELYSNING PÅVIRKE TRAFIKKSIKKERHETEN?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber48en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal