dc.contributor.author | Sætre | |
dc.contributor.author | Vinjarvold | |
dc.coverage.spatial | Norge | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-09-27T12:20:01Z | |
dc.date.available | 2023-09-27T12:20:01Z | |
dc.date.issued | 2023-05 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3092418 | |
dc.description | KAN SMART VEIBELYSNING PÅVIRKE TRAFIKKSIKKERHETEN? | en_US |
dc.description.abstract | Denne bachelor oppgaven omhandler hvordan smart veibelysning kan påvirke trafikksikkerheten ved bruk av adaptiv veibelysning. Ved å se på etablert teori både nasjonalt og internasjonalt vil vi forsøke å avdekke risiko elementer, norske lysforhold, lysets rolle i veisikkerheten og definere hva smart lysstyring er. Det er også samlet empiri fra Automatisk Trafikkontroll-punkter (ATK) langs Fv301 Stavernsveien, som er innhentet fra politiet. De er analysert en periode før og etter et den adaptive veibelysningen ble iverksatt for å studere om eventuelle endringer i antall forenklede forelegg pr. 100 000 kontrollerte på disse ATK punktene. Resultatet viser en nedgang i antall forelegg etter at anlegget ble iverksatt sammenlignet med før-situasjonen. Det er derimot en del faktorer som kan påvirke resultatet slik som ny teknologi i kjøretøyene, covid-19, værforhold og på en nasjonal basis har antall forelegg fra ATK generelt gått ned. Vår studie viser at det kan være en trend som tyder på at smart veibelysning kan bidra til å bedre veisikkerheten. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Trafikksikkerhet, | en_US |
dc.subject | gatelys, | en_US |
dc.subject | adaptiv veibelysning, | en_US |
dc.subject | lysstyring | en_US |
dc.title | KAN SMART VEIBELYSNING PÅVIRKE TRAFIKKSIKKERHETEN? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 48 | en_US |