Now showing items 44-63 of 76

    • Mapping of potential snow avalanche paths and infrastructure hazard analysis 

      Kristensen (Master thesis, 2011-12)
      The country of Norway has a topography and climate that facilitates snow avalanche production, especially in its northern and western parts. There is a need for extended snow avalanche mapping in areas with known avalanche ...
    • Mengdeendringar i vegprosjekt – årsaker og tiltak for betre prosjektering 

      Kalvig; Skogan (Bachelor thesis, 2019-11)
      Et sammendrag av oppgaven skal skrives både på norsk (eller et annet skandinavisk språk) og engelsk (ref. Studieforskriften §5-8). Sammendraget skal være identisk med det som benyttes i selve oppgaven; man skal ikke skrive ...
    • Modellering av etteroppspente betongbruer med korrosjonsskadet spennarmering 

      Kvale, Håvard Rodahl; Opheim, Trond Jørgen (Master thesis, 2019-06)
      Etteroppspente spennarmeringssystemer gjør det mulig å bygge lange og slanke brukonstruksjoner. Etter at spennkablene er spent opp og føringsrørene fylt igjen, er det derimot vanskelig å inspisere tilstanden til spennkablene ...
    • Modellforsøk for ulik bruk av ledevoller og bruåpninger i forbindelse med bru over skredløp 

      Spørck (Master thesis, 2013-05)
      Ekstrakt: Når en benytter bru som sikringstiltak mot snøskred der snømasser skal føres under brua må en dimensjonere ledevoller i forkant av brua på en slik måte at skredmassene føres under brua og ikke skylles opp over ...
    • Multi-stakeholder collaboration in Urban Living Labs 

      Svenungsen (Master thesis, 2020-06)
      Urbanization is spreading at a rapid pace, putting cities under heavy pressure with environmental issues such as global warming resulting from CO2 emission. A sense of urgency to find solutions is consequently widespread, ...
    • Nitrogenrensning for avrenning fra anleggsvirksomhet og sprengsteinsdeponi. 

      Bui (Master thesis, 2023-09)
      Norge benyttes nesten 70 000 tonn av sivilt sprengstoff. Sprengstoffet som benyttes inneholder om lag 70 % ammoniumnitrat. Fra dette har det blitt beregnet et nitrogentap til vannforekomster ligger på om lag 3000 tonn. Det ...
    • Non-linear behaviour of insufficiently grouted post-tensioned concrete members 

      Vestad, Hedvig; Vestad, Magnus (Master thesis, 2021-06)
      The purpose of this master thesis was to investigate the structural effects of insufficiently grouted post tensioned concrete members. This was carried out by performing non¬linear analyses in the Finite element analysis ...
    • Ny gang og sykkelbru i Mossekanalen 

      Borgen; Aynab; Afeworki (Bachelor thesis, 2019-06)
      I samarbeid med Statens vegvesen har vi utarbeidet et prosjektforslag til optimal plassering av en midlertidig gang og sykkelbru, samt og en ny gang og sykkelbru på Mossekanalen. Ønsket etter en ny sikker og selvstendig ...
    • Overvåkning og varsling av glideskred ved Stavbrekka i Skjåk 

      Venås (Master thesis, 2105-06)
      Hver senvinter/vår går det normalt et eller flere snøskred over Fylkesvei 63 (Fv. 63) ved Stavbrekka i Skjåk kommune. Fv. 63 er vinterstengt mellom Stavbrekka og Geiranger, men i sommerhalvåret er veien en viktig turistrute. ...
    • A Parametric study of creep on EPS embankments 

      Ahmed (Master thesis, 2012-06)
      Expanded polystyrene (EPS) has been grown as one of the leading polymers which is used in small strain geotechnical applications such as light weight fill embankments. In design of such embankments, EPS should be able to ...
    • Pelspissers nedtrengning i fjell: Forsøk og numeriske analyser 

      Haare (Master thesis, 2012-06)
      denne masteroppgaven er det sett nærmere på hvor godt pelspisser klarer å trenge ned i fjell ved ramming med fallodd. Oppgaven er en del av et prosjekt Statens vegvesen har satt i gang for å øke kunnskapen rundt ramming ...
    • PHYSICAL MODEL TESTS OF INTAKE DESIGN 

      Gotvassli (Master thesis, 2013-05)
      As there are no detailed guidelines on how to design culverts including sediments and debris, a laboratory model was made to find solutions to how sediments deposit in front of the culvert and how this affects the capacity. ...
    • Post-tension concrete beam modelling and analysis in DIANA via Python 

      Musach, Martí Torrijos (Bachelor thesis, 2020-06)
      Post-tensioned systems are becoming more popular over time. They permit building long span and slender bridges by compressing the concrete to the point that the effect of the external loads is nearly counteracted. Studying ...
    • Probability-based assessment of the Stavå bridge 

      Ryvoll, Nikolai Øwre (Master thesis, 2020-01)
      This master thesis is about the decision-making process regarding the Stavå bridge. The main aim of the thesis is to find out what to do with the Stavå bridge. Different aspects of the decision-making process are considered. ...
    • Rehabilitering og utvidelse av E6 Forsatunnelen 

      Shervin Mirbabai, Adrian Marcus Vangen og Lasse Tobias Sletten (Bachelor thesis, 2020-05)
      Dette arbeidet handler om rehabilitering av en eksisterende tunnel, Forsa-tunnelen. Oppgaven går ut på å redegjøre og drøfte ulike sider ved metoder som nyttes for å utbedre tunnelen slik at den står til dagens krav. ...
    • Risikovurdering av et av Statens vegvesens fagsystem etter krav i personvernforordningen 

      Kurnosova (Master thesis, 2020-07)
      Risikovurderinger skal bidra til å forebygge uønskede hendelser eller mangler ved behandling av personopplysninger i virksomheter. En risikovurdering er både et kartleggingsverktøy og et forbedringsverktøy som omfatter ...
    • Risikovurdering av sykkeltrafikk i Midtbyen 

      Bambulyak; Snartland; Ditløvsen (Bachelor thesis, 2020-05)
      Denne oppgaven tar for seg risikovurdering av sykkeltrafikk i Midtbyen. Det vil bli presentert analyse av dagens risikobilde, aktuelle tiltak, effekten til disse tiltakene, samt et fremtidig risikobilde. Eventuelle tiltak ...
    • Sammenheng mellom vegutforming og brøyteproblemer på høyfjellsveger 

      Thøring (Master thesis, 2009-06)
      har søkt å finne prinsipper lokalisering og utforming av høyfjellsveger som gir god effekt med hensyn til drivsnøproblematikk, samt å avdekke svakheter som fører til problemer i vinterdriften. I denne forbindelse har ...
    • Slope stability analysis and road safety evaluation 

      RAHMAN (Master thesis, 2012-06)
      This master thesis focuse on natural slope and embankment slope stability analysis with the Limit Equilibrium Method computer program Slope/W and the Finite Element Method computer program Plaxis 2D and a comparison of the ...
    • Study of dynamic response of a suspension bridge in relation to recorded traffic-induced acceleration 

      Abbedissen (Master thesis, 2023-05)
      This master's thesis is the final work of my master’s degree in structural and material science at the University of Stavanger and marks the ending of 5 consecutive years studying engineering. This thesis aims to investigate ...