Test av belegg på dekk
dc.contributor.author | Nonstad, Bård | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-02-11T12:07:46Z | |
dc.date.available | 2021-02-11T12:07:46Z | |
dc.date.issued | 2009-03-20 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2727420 | |
dc.description.abstract | Hensikten med forsøket er å teste hypotesen om at kjøring på saltet veg fører til et belegg på bildekkene som igjen påvirker friksjonsegenskapene negativt. Notatet beskriver to tester som er utført. Den ene testen ble gjennomført i mars 08 med RoAR friksjonsmåler og et standardisert måledekk. Test nr 2 ble gjennomført i mars 09 med friksjonsmåleren OSCAR og et ordinært piggfritt vinterdekk av typen Yokohama Iceguard. Ingen av testene gir grunnlag for å si at saltet fører til et belegg som gjør at veggrepet forverres ved kjøring på vinterveg | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statens vegvesen | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Test av belegg på dekk | en_US |
dc.title.alternative | Salt SMART Arbeidsnotat | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Statens vegvesen | en_US |
dc.source.pagenumber | 11 | en_US |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
SaltSMART - FoU-program (2007-2011) [44]
Statens vegvesen startet dette prosjektet for å finne ut hvordan man kan redusere bruken av salt samtidig som man opprettholder god fremkommelighet og trafikksikkerhet gjennom vinteren.