dc.contributor.author | Weber, Christian | |
dc.contributor.author | Amundsen, Astrid Helene | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T09:56:42Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T09:56:42Z | |
dc.date.issued | 2016-03 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-480-1699-1 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684124 | |
dc.description.abstract | HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) har den fordelen at den kan blandes inn i fossil diesel i ulike andeler, og at dagens infrastruktur for fossil diesel kan benyttes. Hvor stor klimapåvirkningen av HVO er, vil være avhengig av hvilke råvarer som benyttes til å produsere drivstoffet, og hvor råvaren er produsert. I verste fall kan HVO gi et høyere klimabidrag enn konvensjonell diesel. For tunge Euro IV kjøretøy er det rensesystemet som bestemmer utslippet av NOx og PM. Det forventes derfor at utslippet vil være på linje med det fra fossil diesel. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;1475/2016 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Kjøretøy | en_US |
dc.subject | NOx | en_US |
dc.subject | PM | en_US |
dc.subject | Utslipp | en_US |
dc.title | Fornybare drivstoffer – Fornybar diesel: HVO | en_US |
dc.title.alternative | Renewable fuels - renewable diesel fuel: HVO | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 14 | en_US |