• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Teknologirapporter
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Teknologirapporter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SaltSMART : estimering av gjennomsnittlig saltfluks fra veg til vannforekomst

Kitterød, Nils-Otto; Turtumøygard, Stein; Aakerøy, Paul Andreas; Haaland, Ståle; Wike, Kjersti
Research report
Thumbnail
View/Open
teknologirapport_2589.pdf (1.162Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/193660
Date
2010-03-26
Metadata
Show full item record
Collections
  • SaltSMART - FoU-program (2007-2011) [49]
  • Teknologirapporter [132]
Abstract
Rapporten er skrevet på oppdrag for Statens vegvesen. Rapporten er i sin helhet skrevet av Bioforsk. Enkel metodikk for saltbalanseberegninger er utviklet på oppdrag fra Statens Vegvesen gjennom SaltSMART prosjektet. Metoden er basert på vannbalanseberegninger, digitale terrengkart samt geografisk informasjon om gjennomsnittlig forbruk av vegsalt. Hensikten med metoden er å estimere stasjonær vannbalanse, saltbalanse og saltkonsentrasjon for en hvilken som helst vannforekomst i Norge. Beregningene gir også estimat på romlig fordelt stasjonær saltfluks langs randa på vannfore-komstene. Fordi metoden er basert på landsomfattende informasjon kan metoden benyttes for å identifisere mulige utsatte vannforekomster før eventuelle fysiske målinger blir utført. I denne rapporten er metodikken testet for seks innsjøer i Norge og resultatene av beregningene er sammenlignet med uavhengige feltobservasjoner. For fem av seks innsjøer er det rimelig godt samsvar mellom målte kloridkonsentrasjoner (på 1 m dyp) og estimert stasjonær kloridkonsentrasjon. Estimert romlig variasjon av saltinnstrømningen langs randa på innsjøene indikerer risiko for tetthetssjiktning i innsjøene. I tillegg til risikokartlegging kan metodikken brukes for å estimere grensebetingelser for hydrodynamiske strømningsberegninger og for å evaluere mulige tiltak for å begrense forurensningsbelastningen.
Publisher
Statens vegvesen
Series
Teknologirapport;2589

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit