• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Teknologirapporter
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Teknologirapporter
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SaltSMART - Ap 1.6 : mekanisk fjerning av snø og is : testing av ulike typer ryddeutstyr

Vaa, Torgeir; Svanekil, Anders
Research report
Thumbnail
Åpne
teknologirapport_2558.pdf (10.92Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/193564
Utgivelsesdato
2009-06
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • SaltSMART - FoU-program (2007-2011) [49]
  • Teknologirapporter [132]
Sammendrag
Et av delprosjektene i Salt SMART går på å forsterke mekanisk rydding i kombinasjon med redusert saltbruk, og utstyrstestene som er utført vinteren 2009 hadde som hovedhensikt å finne fram til egnet utstyr som kan benyttes på definerte strekninger i to kontraktsområder. Uttestingen omfattet følgende utstyrsenheter:

- Ombygd RSS 200, etterhengende kost, levert av Øveraasen AS.

- Modifisert høvel med en "grind" med slapseskjær av gummi, levert av Pon Equipment/Tellefsdal.

- Jet Broom, komplett utstyr med plog, børste, blåsefunksjon og saltspreder fra Boschung.

- Slapsekaren, etterhengende kost og saltløsningsspreder, tilhørende Statens vegvesen.

Alle fire utstyrsenhetene ble testet på kram snø og slaps på plant asfaltdekke på Vålerbanen 3. - 5. mars. Enhetene fra Øveraasen og Pon Equipment/Tellefsdal ble i tillegg testet på sporslitt veg (opp til 80 mm) på Fv 544 ved Elverum 31. mars.

Vurdert ut fra ryddeevnen på slaps, må alle utstyrsenhetene som ble testet på Vålerbanen gis godkjent karakter på plant underlag. Ut fra resultatene på sporslitt veg, ser høvelen fra Pon Equipment påmontert slapsegrind til å takle spor opp til 50-60 mm på en meget tilfredstillende måte. Øveraasen ser imidlertid ikke ut til å være helt i mål med sitt kostekonsept, og bør også se nærmere på den totale løsningen inkludert frontplogen for å optimalisere ryddeevnen på sporete veg. Manøvreringstesten som ble utført konkluderer med at utstyrene som ble testet på Vålerbanen vil være manøvreringsdyktige på ett vegnett som er i henhold til håndbok 017.
Utgiver
Statens vegvesen
Serie
Teknologirapport;2558

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit