Statens vegvesen: Nye registreringer
Viser treff 61-80 av 3135
-
Biofilter som rensemetode for avrenning fra anleggsvirksomhet og sprengsteinsdeponi
(Master thesis, 2023-09)Antropogen akselerert eutrofiering, eller kulturell eutrofiering i form av nitrogen tilførsel er blitt et problem for Oslofjorden, hvor konsentrasjonen har økt betraktelig de siste årene. Fokuset ligger på nitrat (NO3 -) ... -
Nitrogenrensning for avrenning fra anleggsvirksomhet og sprengsteinsdeponi.
(Master thesis, 2023-09)Norge benyttes nesten 70 000 tonn av sivilt sprengstoff. Sprengstoffet som benyttes inneholder om lag 70 % ammoniumnitrat. Fra dette har det blitt beregnet et nitrogentap til vannforekomster ligger på om lag 3000 tonn. Det ... -
KAN SMART VEIBELYSNING PÅVIRKE TRAFIKKSIKKERHETEN?
(Bachelor thesis, 2023-05)Denne bachelor oppgaven omhandler hvordan smart veibelysning kan påvirke trafikksikkerheten ved bruk av adaptiv veibelysning. Ved å se på etablert teori både nasjonalt og internasjonalt vil vi forsøke å avdekke risiko ... -
Dimensjonering av en gangbru i betong
(Bachelor thesis, 2023-05)Bacheloroppgaven omhandler dimensjonering av en slakkarmet gangbru i betong. I oppgavebeskrivelsen er det gitt muligheter for valget mellom en bue- eller bjelkeplatebru. Bjelkeplatebru velges med tilhørende 2 pilarer, ... -
Analysis of a ship-bridge collision at Nordhordland Bridge
(Master thesis, 2023-05)The Nordhordland Bridge, a floating bridge located in Norway, spans a length of 1246 meters and was completed in 1994. Over the years, the bridge has experienced two instances of ship collisions so far, resulting in minor ... -
Kvalitetskontroll av asfaltarbeid
(Bachelor thesis, 2015-04)Statens vegvesen har egne kontrollører som arbeider med kvalitetskontroll av asfaltarbeid. Denne kontrollen har vist seg å være noe ulik, avhengig av region og kontrollør. Konkurransegrunnlaget og andre styringsdokumenter ... -
Losnemekanismar og utløp til steinsprang og steinskred ved E6 Langnesberga
(Master thesis, 2023-04)Frå 2006 til og med 2022 er det registrert 33 steinsprang og steinskredhendingar på E6 ved Langnesberga i Trøndelag, ein av Noregs hovudfartsårer. Skreda påverkar trafikken, og har fleire gonger stengt vegstrekninga. Dei ... -
Utbedring av E39 Vågsbotn - Hordvik med fokus på oppgradering av kryss, fremme trafikkflyten og økt trafikksikkerhet
(Bachelor thesis, 2023-05)Denne bacheloroppgaven er utarbeidet av to studenter med stor interesse for vegfaget ved Høgskolen på Vestlandet. Oppgaven omfa)er prosjektering og =lre)elegging for en mer trafikksikker og bærekraTig oppgradering av ... -
FLOMSKRED – UTLØSNINGSÅRSAKER, KARAKTERISTISKE GEOMORFOLOGISKE TREKK OG UTLØPSDISTANSER
(Master thesis, 2011-05)Tveit, J. 2011: Flomskred – utløsningsårsaker, karakteristiske geomorfologiske trekk og utløpsdistanser. Masteroppgave, NTNU, Institutt for geologi og bergteknikk. Flomskred går under kategorien vannrelaterte skred, og er ... -
Iskjøving i grøfter og skjæringer langs veg og jernbane
(Master thesis, 2016-06)Oppgaven handler om iskjøving i skjæringer og grøfter langs veg og jernbane. Målet med oppgaven er å gi leseren større forståelse av fenomenet og vise hvordan forebyggende tiltak kan redusere problemene med iskjøving. ... -
Laboratorieforsøk for utforming av terrengtiltak mot snøskred
(Master thesis, 2005-05)Denne oppgaven inneholder et omfattende modellforsøk av terrengtiltak for sikring mot snøskred. Formålet er å finne en utforming og plassering av terrengtiltak på et jevnt skrånende utløpsområde som kan gi et godt grunnlag ... -
Utforming av innløpsområdet til stikkrenner for å hindre gjenfylling under intense nedbørsperioder
(Master thesis, 2005-05)Hensikten med oppgaven er å komme fram til gode utforminger for innløpsområdet til stikkrenner for å hindre gjentetting av disse. Oppgaven omfatter et innledende kapittel der teorien rundt erosjon, massetransport og ... -
Flomskred – Litteraturstudie og modellforsøk med voller som sikringstiltak
(Master thesis, 2013-06)Klimaendringene tilsier endret temperatur, mer nedbør og med høyere intensitet. Kombinasjonen av økt nedbørintensitet og temperaturøkning medfører økt hyppighet av flomskred, med større styrke og på andre steder enn ... -
Analyse av ustabil vegskjering ved Svølgja, Fv 30
(Master thesis, 2015-05)Fylkesveg 30 mellom Støren og Røros i Gauldalen er ei strekning der det dei siste åra har gått fleire større skred (Håland, 2015). I forbindelse med dette har Statens Vegevesen Region midt, fått i oppdrag frå Sør-Trøndelag ... -
Design of EPS lightweight Fill material in road construction
(Master thesis, 2011-12)The main target of this project is to make a literature review on design guidelines/experience of EPS fill light - weight embankment. Design experience from four countries: USA, Norway, France and Greece are presented. ... -
Flomskred – Testing av ulike sikringstiltak i modellforsøk
(Master thesis, 2012-06)Som en følge av mer ekstrem nedbør og mildere vintre som skaper flere flomskred har Statens vegvesen begynt å se på ulike tiltak for å kunne sikre utsatte strekninger mot denne type skredhendelser. I denne masteroppgaven ... -
A comparison of friction piles bearing capacity based on theoretical and empirical mathematical models.
(Master thesis, 2012-07)One can find in literature lots of different models to predict axial capacity of piles .This study has been carried out to compare some selected empirical (semi-empirical) and theoretical models used in Norway or ... -
A Parametric study of creep on EPS embankments
(Master thesis, 2012-06)Expanded polystyrene (EPS) has been grown as one of the leading polymers which is used in small strain geotechnical applications such as light weight fill embankments. In design of such embankments, EPS should be able to ... -
Analysis and Modelling of induced pore pressures due to pile driving.
(Master thesis, 2012-06)This Master’s Thesis discusses about the development of pore water pressures in the surrounding soil during pile driving.Several studies have already been done on this ground. These papers and books have been used to ... -
Laboratory Investigation of the Pore Pressure Built-Up in Moving Debris
(Master thesis, 2015-05)Debris flow poses significant threat to property and human life mainly as a result of its high sediment concentrations and mobility. For the purpose of predicting debris flow mobility and mitigating potential damage, ...