Statens vegvesen: Recent submissions
Now showing items 1001-1020 of 3165
-
Korrosjonsbeskyttelse av norske stålbruer : oversikt over utviklingen i det 20. århundre
(Statens vegvesens rapporter;683, Report, 2019-08)Rapporten gir en historisk oversikt over Vegvesenets tiltak for å beskytte stålbruene mot korrosjon og hvordan en økende miljøbevissthet etter hvert ledet til utvikling og bruk av nye, ikke giftige produkter. -
Sikker atferd ved hendelser i vegtunneler : informasjons- og opplæringstiltak
(Statens vegvesens rapporter;376, Report, 2018-09)Denne rapporten fra en intern arbeidsgruppe i Vegdirektoratet har forslag om informasjons og opplæringstiltak for sikker atferd ved hendelser i vegtunneler. Arbeidsgruppen har gjennomgått aktuell forskning om publikumsatferd ... -
Dødsulykker i vegtrafikken - dybdeanalyse : Region midt 2017
(Statens vegvesens rapporter;605, Report, 2018-10)Rapporten oppsummerer dødsulykker som inntraff i trafikken i Region midt i løpet av 2017. Rapporten sier blant annet noe om hvilke typer ulykker som har skjedd, på hvilket vegnett og hva som har vært årsakene til ulykkene. ... -
Automatiserte kjøretøy i by : muligheter og utfordringer
(Statens vegvesens rapporter;443, Report, 2017-02)Automatiserte kjøretøy kan medføre store endringer i transportsektoren. Rapporten forsøker å identifisere noen av disse mulige endringene, og hvordan automatisering spiller sammen med elektrifisering og deling. Deretter ... -
Tverrholdt dekke i tre
(Statens vegvesens rapporter;420, Report, 2018-09)Et alternativ til tverrspente tredekker er blitt utviklet. Istedenfor å overføre skjær ved friksjon er tanken bak det tverrholdte dekket å overføre skjær med en fortanning. En studentgruppe på NTNU Gjøvik gjennomførte ... -
Sustainable design and maintenance of stormwater treatment facilities : Reducing Highway Runoff Pollution
(Statens vegvesens rapporter;166, Report, 2018-12)Highway runoff contains a complex mixture of contaminants that may cause negative effects in natural water systems. European national road administrations follow local management practices in order to reduce runoff impact ... -
Mengderapportering vinteren 2017/2018
(Statens vegvesens rapporter;100, Report, 2018-11)Denne rapporten er utarbeidet for å få en oversikt over ressursbruken i vinterdriften, samt for å få et bilde av den historiske utviklingen av mengder i forhold i noen værparametere. Rapporten inneholder tall for salting, ... -
Prissetting av helsebelastning av svevestøv : støttedokument til Statens vegvesens håndbok V712
(Statens vegvesens rapporter;115, Report, 2018-12)Statens vegvesen har oppdatert Håndbok V712 Konsekvensanalyser. Til oppdatering av kapittel 5.7.3 Lokal luftforurensning ble det gjort flere analyser og beregninger som ikke er beskrevet i detalj i Håndbok V712. Denne ... -
Underkjølt regn og andre værforhold som gir hurtig glatt veg
(Statens vegvesens rapporter;148, Report, 2018-02)Rapportens formål er å forbedre kunnskapen og forståelsen om værforhold som gir hurtig endring fra bar veg til glatt veg mht. meteorologi, effekt på føreforhold, omfang, beslutningsstøtte og vinterdriftstiltak. Rapporten ... -
Complete Streets : konsept for helhetlig gateplanlegging
(Statens vegvesens rapporter;203, Report, 2019-03)Denne rapporten presenterer konseptet Complete Streets som er tatt i bruk i en rekke byer i Nord Amerika. Konseptet handler om å legge til rette for alle brukergrupper, samt ivareta all bruk som skjer i tilknytning til en ... -
Stabilisering av kvikkleirer med kaliumklorid : langtidseffekt Ulvensplitten og Dragvoll
(Statens vegvesens rapporter;223, Report, 2019-04)Hausten 2018 utførte Statens vegvesen nye grunnundersøkingar og laboratorieforsøk på dei kaliumklorid-stabiliserte kvikkleireområda Ulvensplitten i Oslo og Dragvoll i Trondheim, 46 og 6 år etter installasjon av saltbrønnar. ... -
Dybdeanalyse av dødsulykker i Region nord : Årsrapport 2018
(Statens vegvesens rapporter;239, Report, 2019-05)1. januar 2005 startet de regionale ulykkesanalysegruppene sitt arbeid med dybdeanalyser av alle dødsulykker i Norge. Denne rapporten oppsummerer resultatene i Region nord for 2018, og viser utviklingstrekk for perioden ... -
The effect of accelerated ASR on the mechanical properties and degree of damage of concrete over time - with and without uniaxial compressive stress
(Master thesis, 2018-08)The aim of this master thesis is to investigate the effect on mechanical properties and degree of damage in concreteexposed to accelerated Alkali-silica reaction (ASR) and uniaxial compressive stress, and test if the ... -
Beregning av fritt frambyggbru med alkalireaksjoner : tilstandsvurdering og kapasitetskontroll av Tromsøbrua
(Master thesis, 2017-06)Det registreres stadig flere brukonstruksjoner fra 1950- og 1960-tallet som har tegn til alkalireaksjoner. Dette er en langsom prosess som fører til en volumøkning av betongen, og som i tillegg kan lede til opprissing og ... -
Regneverktøyet VegLCA v2.01
(Others, 2018)Asplan Viak har vært engasjert av Statens Vegvesen for å utarbeide et livsløpsbasert verktøy for å beregne miljøpåvirkning fra vegprosjekter. Verktøyet er basert på det eksisterende verktøyet «ETSI-bru», som kun omfattet ... -
Energibesparende vegbelysning : Etatsprogram Lavere energiforbruk i Statens vegvesen (LEIV), 2013-2017
(Statens vegvesens rapporter;646, Report, 2016-08)Statens vegvesen bruker mye energi. Både gjennom strøm og fossilt brennstoff. Statens vegvesen har derfor satt i gang et etatsprogram som heter «Lavere energiforbruk i Statens vegvesen (LEIV)». Hensikten med etatsprogrammet ... -
Vegbygging [Håndbok 018] 3. opplag
(Håndbok/Statens vegvesen;018, Book, 1987)Innhold: Kapittel 1. Berg- og jordarter Kapittel 2. Frostsikring Kapittel 3. Underbygning Kapittel 4. Overbygning Kapittel 5. Drenering Kapittel 6. Vegdekker Kapittel 7. Forsterkninger Kapittel 8. ... -
Miljøeffekter og energireduksjon ved asfaltarbeid : Etatsprogram Lavere energiforbruk i Statens vegvesen (LEIV), 2013-2017
(Statens vegvesens rapporter;319, Report, 2014-08)Statens vegvesen bruker mye energi. Både gjennom strøm og fossilt brennstoff. Statens vegvesen har derfor satt i gang et etatsprogram som heter «Lavere energiforbruk i Statens vegvesen (LEIV)». Hensikten med etatsprogrammet ... -
Dokumentasjonsrapport VegLCA v2.01
(Others, 2018-01)Asplan Viak har vært engasjert av Statens Vegvesen for å utarbeide et livsløpsbasert verktøy for å beregne miljøpåvirkning fra vegprosjekter. Verktøyet er basert på det eksisterende verktøyet «ETSI-bru», som kun omfattet ... -
Brukerveiledning VegLCA v2.01
(Report, 2018-01)Asplan Viak har vært engasjert av Statens Vegvesen for å utarbeide et livsløpsbasert verktøy for å beregne miljøpåvirkning fra vegprosjekter. Verktøyet er basert på det eksisterende verktøyet «ETSI-bru», som kun omfattet ...