Blar i Statens vegvesen på tittel
Viser treff 1326-1345 av 3135
-
Laboratorietesting av mikrosementer ved T-baneringen
(Intern rapport;2235, Research report, 2001-11)I forbindelse med NFR-prosjektet "Miljø- og samfunnstjenlige tunneler" har det blitt gjennomført prøving av injeksjonsmasse i en periode under fjellinjeksjonen av T-baneringen ved Tåsen. Formålet med prøvingen var å samle ... -
Laboratorieundersøkelser : normaler [Håndbok 014]
(Håndbok / Statens vegvesen;014, Book, 2005-01) -
Laboratorieundersøkelser: retningslinje [Håndbok R210]
(Håndbok / Statens vegvesen;R210, Book, 2014) -
Laboratorievirksomheten i Statens vegvesen. Rapport fra Tøndelutvalget
(Intern rapport;1967, Research report, 1997-05)Vegvesenets nye organisasjon har ført til et behov for å se på mulighetene for samarbeid over fylkesgrensene. Statens vegvesen må, etter utvalgets oppfatning, ha en effektiv laboratorievirksomhet med solid fagkompetanse ... -
Laboratory Investigation of the Pore Pressure Built-Up in Moving Debris
(Master thesis, 2015-05)Debris flow poses significant threat to property and human life mainly as a result of its high sediment concentrations and mobility. For the purpose of predicting debris flow mobility and mitigating potential damage, ... -
Lange og bratte tunneler - styring av brannventilasjon : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;575, Report, 2016-12)Vi har i dag erfaringer som tilsier at det er knyttet kjøretøytekniske utfordringer til kjøring med tunge kjøretøy i sterk stigning/fall. Samlet risikovurdering må vurderes ut fra samvirket mellom flere forhold hvor de ... -
Laser measurement of pavement condition on E8 Borealis
(Statens vegvesens rapporter;712, Report, 2021-05)In 2019, the Directorate of Public Roads in the Norwegian Public Roads Administration (NPRA) aimed to compare various equipment’s for measuring pavement condition and get documentation of the different systems. In addition, ... -
Laserscanning av sprøytebetongtykkelse i tunnel
(Statens vegvesens rapporter;104, Report, 2012-07)Rapporten omhandler et FoU-prosjekt gjennomført i Runehamar testtunnel våren 2009. Hensikten med prosjektet var å undersøke om høyoppløselig laserscanning kan benyttes som metode for å kontrollere sprøytebetongtykkelse i ... -
Last-deformasjonsutvikling for ulike tunnelhvelv
(Statens vegvesens rapporter;667, Report, 2017-01)Rapporten presenterer last- og deformasjonsforløp for tre frittstående betonghvelv til vann- og frostsikring i vegtunneler ved tre ulike lastsituasjoner. Hvelvtypene inkluderer betongelementhvelv i tunneltverrsnitt T9,5, ... -
Lastforskrifter for bruer og ferjekaier i det offentlige vegnett : normaler [Håndbok 184]
(Håndbok / Statens vegvesen;184, Book, 1995)Forskriften gjelder som minimumskrav ved dimensjonering av vegbruer, gang- og sykkelvegbruer og ferjekaier i det offentlige vegnett. Forskriften bør også legges til grunn ved dimensjonering av overgangsbruer for private ... -
Lastforskrifter for bruer og ferjekaier i det offentlige vegnett : rettelser, endringer og tillegg til 1. utg. : [Håndbok 184]
(Håndbok / Statens vegvesen;184, Book, 2001) -
Learning from Norwegian Battery Electric and Plug-in Hybrid Vehicle users
(TØI rapport;1492/2016, Report, 2016-06)En spørreundersøkelse ble gjennomført blant bileiere, for å finne ut hvem elbil- og ladbar hybridbileiere er, hvordan bilene brukes, hvorfor de kjøpes, hvordan teknologien vurderes, sammenlignet med bensin- og dieselbileiere. ... -
Lettbetong i tunnelhvelv : temperaturmålinger : lettbetongelementer - Væretunnelen
(Teknologirapport;2474, Research report, 2006-10-20)Rapporten behandler kontinuerlige temperaturmålinger utført på lettbetonghvelvet i Væretunnelen, lokalisert til E6, øst for Trondheim. Målingene er gjennomført vinteren 2005/2006 fra oktober til april. Temperaturer er ... -
Lettbetong i tunnelhvelv: Betongsammensetning. Lettbetongelementer - Væretunnelen
(Teknologirapport;2449, Research report, 2006-01-31)For å møte kravene i etatens policyvedtak som innebærer en målsetning om å avvikle bruken av brennbart isolasjonsmateriale i vann- og frostsikringskonstruksjoner i norske vegtunneler er det utviklet et konsept "Tunnelelementer ... -
Lettbetong i tunnelhvelv: Brannprøving. Lettbetongelementer - Væretunnelen
(Teknologirapport;2399, Research report, 2005-07-13)Som ledd i utviklingen av tunnelhvelv i lettbetong er det gjennomført brannprøving av 5 lettbetongelementer. Prøveelementene er fremstilt med samme betong som er benyttet ved produksjonen av tunnelelementene til Væretunnelen ... -
Lettbetong i tunnelhvelv: Varmemotstand og varmekonduktivitet. Lettbetongelementer - Væretunnelen
(Teknologirapport;2401, Research report, 2007-07-21)Lettbetong benyttet til produksjon av tunnelelementer til Væretunnelen på E6 nord for Trondheim er undersøkt med hensyn til varmemotstand og varmekonduktivitet. Prøveplatene er fremstilt samtidig og av samme betong som ... -
Lettbetong til tunnelhvelv : skumglassbetong med HASOPOR som lett tilslag
(Teknologirapport;2471, Research report, 2006-10-09)I 2004 fattet Vegdirektørens ledermøte (VLM) et policyvedtak hvor det fremgår at etaten har til hensikt å avvikle bruken av brennbare isolasjonsmaterialer i forbindelse med vann- og frostsikring av norske vegtunneler. Som ... -
Levetid for vegdekker Norge og Sverige
(Report, 2023-12)VegDim er et FoUI-program i regi av Statens vegvesen (2018–2024) med mål om å utvikle og ta i bruk et digitalt dimensjoneringssystem for vegoverbygninger, ERAPave PP. I samband med utviklingen av ERAPave PP gjennomføres ... -
Levetidsanalyse av kantdragere for tre bruer
(Statens vegvesens rapporter;818, Report, 2022-04)For planlegging av kostnadseffektivt vedlikehold av infrastruktur er det viktig å vurdere tilstanden til konstruksjoner og å estimere gunstig tidspunkt, omfang og type reparasjon som er nødvendig for å drifte konstruksjoner ... -
Lidar on UAS to support avalanche monitoring
(Statens vegvesens rapporter;825, Report, 2022-05)Statens vegvesen erkjenner at droner (UAS) gir nye bruksområder som kan være nyttig for å løse samfunnsoppdraget. De inviterte en rekke leverandører til en demonstrasjon i Trollstigen 25.–27. oktober 2021. Målet var å teste ...