Blar i Statens vegvesen på tittel
Viser treff 6-25 av 3162
-
A guide to the use of Otta Seals
(Publication;93, Research report, 1999) -
Adaptation to Climate Change
(Report, 2012-01)The climate in Europe will change during the twenty-first century. Model predictions indicate that the mean annual temperature will rise by between 1 and 5.5°C. While annual precipitation is likely to increase in the north ... -
Adaptation to Climate Change – Task Group under CEDR
(Report, 2011)Conference of European Road Directors, CEDR, initiated work on studying the effects of climate change on roads. The work belongs to Strategic Plan 2 (2009-2013), Thematic Domain Operation and is organised as twin tasks ... -
Adsorbents for infiltration based highway stormwater treatment in Norway
(Statens vegvesens rapporter;493, Report, 2017-08)Denne rapporten presenterer resultatene fra et prosjekt med fokus på utvikling av avanserte infiltrasjonsbaserte løsninger for behandling av veiavrenning. Avansert infiltrasjon refererer i denne rapporten til et media, ... -
Aesthetic Characteristics of Roads—Between Road Planning Professionals’ Ideals and Laypersons’ Perceptions
(Philosophiae doctor (PhD) thesis;2016:13, Doctoral thesis, 2016)Roads are one of the most frequently used public spaces and their aesthetic quality can be of relevance for people’s well-being and behavior. Although road design has been practiced for a long time, theoretical discussions ... -
Ageing and transport : mobility need and safety issues
(Book, 2001) -
Air quality and climate change : a UK perspective
(Research report, 2007) -
Akselerert kloridinntrenging i overflatebehandlet betong : innledende prøving med tanke på revisjon av prosedyrer
(Statens vegvesens rapporter;189, Report, 2013-02)Som ledd i arbeidet med revisjon av Statens vegvesens dokumentasjonsordning for kloridbremsende overflatebehandlingsprodukter, og som grunnlag for arbeidet med en felles nordisk kloridtestmetode for hydrofoberende ... -
Aktiv mobilitetspåvirkning i anleggsfasen : studentprosjekt sommeren 2012
(Statens vegvesens rapporter;176, Report, 2012-11)Rapporten ser på mulighetene for å anvende Mobility Management for å påvirke trafikkavviklingen i anleggsfasen. Forfatterne har valgt å anvende det norske begrepet aktiv mobilitetspåvirkning. Aktiv mobilitetspåvirkning ... -
Aldring av bituminøse bindemidler
(Statens vegvesen rapporter;968, Report, 2024-03)Denne studien hadde som mål å undersøke aldring av bituminøse bindemidler under norske forhold, og å utvikle aldringsmodeller for bitumen basert på dekkealder, trafikklast og klima. Åtte veistrekninger med ulike dekkealder ... -
Alkalireaksjoner - Feltforsøk med overflatebehandling : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;465, Report, 2015-12)I Varige konstruksjoner er det igangsatt et prøveprogram for å undersøke 1) effekten av overflatebehandling på fuktinnholdet i utendørs eksponert betong og 2) relasjonen mellom fuktinnhold og ekspansjon i en alkalireaktiv ... -
Alkalireaksjoner - metoder for måling av restekspansjon : Betongkjerner utboret fra konstruksjoner med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;238, Report, 2013-07)Restekspansjonsmålinger på betongkjerner utboret fra konstruksjoner med alkalireaksjoner er omstridt. Like fullt er dette målinger som i gitte tilfeller kan gi verdifull informasjon vedrørende en aktuell betongsreaktivitet ... -
Alkalireaksjoner - Overflatebehandling og andre tiltak : Effekt på betongkonstruksjoner med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;237, Report, 2013-07)Alkalireaksjoner er en skademekanisme som er avhengig av et visst fuktinnhold i betongen, både for at reaksjoner og ekspansjoner skal kunne foregå. Kritisk grenseverdi er ofte satt til 80 % RF, og erfaringer viser at økende ... -
Alkalireaksjoner i betong - fagtur i Nord-Amerika: 236661 KPN Alkalireaksjoner i betong - pålitelig konsept for funksjonsprøving
(Statens vegvesens rapporter;467, Report, 2018-06)I regi av SINTEFs KPN-prosjekt «236661 Alkalireaksjoner i betong – pålitelig konsept for funksjonsprøving» (2014-2018) ble det arrangert en fagtur i Nord-Amerika i perioden 12.-22. august 2017. Det faglige programmet var ... -
Alkalireaksjoner – Erfaringer med lettbetong : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;499, Report, 2015-12)Den første brua som ble bygd med høyfast lettbetong i Norge var Endrestø bru i Rogaland. Brua ble bygd i 1987 som et pilotprosjekt. På 1990-tallet ble det gjennomført flere store forskningsprosjekter ved SINTEF for å ... -
Alkalireaksjoner – Karbonfiberforsøk Elgeseter bru : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;339, Report, 2015-01)Rapporten beskriver utførelsen og resultater av et feltforsøk på Elgeseter bru hvor to av søylene med rissdannelse på grunn av alkalireaksjoner er delvis omviklet med karbonfiber/epoksy kompositt. Referanseverdier for ... -
Alkalireaksjoner – Prøving av materiale fra Nautesund bru : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;469, Report, 2015-12)Nautesund bru ble bygd i 1959 og revet i 2009, delvis på grunn av alkalireaksjoner i betongen. Det ble initiert et omfattende FoU-prosjekt som omfattet feltundersøkelser, materialprøvig og belastningsprøving av armerte ... -
Alkalireaksjoner – Undersøkelser av Nautesund bru etter 50 år : Felt- og laboratorieundersøkelser og belastningsprøving av armerte elementer
(Statens vegvesens rapporter;309, Report, 2014-06)Nautesund bru i Telemark ble bygd som ei ettfelts hengebru i 1958. I 1986 ble den nedgradert til gang- og sykkelbru og i 2009 ble den revet. Betongtårn og landkar hadde utviklet langt fremskredne alkalireaksjoner, og det ... -
Alkalireaksjoner – Veiledning for konstruktiv analyse : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;601, Report, 2016-07)Det er utført et arbeid med tanke på å forstå hvordan ekspansjon av betongen ved alkalireaksjoner påvirker lastsituasjonen i en bruoverbygning. Det er gitt en generell beskrivelse av indre og ytre lastvirkninger som ... -
Alkolås i buss
(TØI rapport;842/2006, Research report, 2006)