Browsing Brage - Statens vegvesen by Author "Bjørnskau, Torkel"
Now showing items 1-14 of 14
-
Alternative forståelser av risiko og eksponering
Bjørnskau, Torkel; Ingebrigtsen, Rikke (TØI rapport;1449/2015, Report, 2015-12)Rapporten drøfter det sannsynlighetsteoretiske grunnlaget for beregning av risiko i trafikk samt eksponeringsmål som blir benyttet i trafikksikkerhetsforskningen. I rapporten argumenteres det for at selv om hendelser som ... -
Bruk av reduserte fartsgrenser i byer og tettsteder
Bjørnskau, Torkel; Amundsen, Astrid Helene (TØI rapport;1401/2015, Report, 2015-03)Statens vegvesens NA-rundskriv 05/17 fra 2005 gir retningslinjer for å benytte 30 km/t og 40 km/t fartsgrenser i byer og tettsteder. En spørreundersøkelse blant by- og tettstedskommuner viser at kommunene har fulgt opp og ... -
Cyclists’ Perception of Maintenance and Operation of Cycling Infrastructure—Results From a Norwegian Survey
Aasvik, Ole; Bjørnskau, Torkel (Others, 2021-07)The Norwegian authorities want to limit the extent of car use in city areas to existing levels. Such a limitation would help combat climate change, improve health of citizens, and alleviate congestion. This implies that ... -
Evaluering av «Shared space»-områder i Norge
Bjørnskau, Torkel; Sundfør, Hanne Beate; Sørensen, Michael W. (TØI rapport;1511/2016, Report, 2016-12)«Shared space» innebærer at torg og gater deles mellom ulike trafikantgrupper og at gaterommet uformes uten eller med begrenset bruk av skilt, oppmerking og fysisk separering. I stedet for klare regler og regulereringer ... -
Fart og alder. Fartsutviklingen på veier med fartsgrense 80 km/t
Sagberg, Fridulv; Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1462/2016, Report, 2016-01)Fartsnivået på norske veier med fartsgrense 80 km/t har gått ned med ca. 1 km/t i løpet av de siste fem år. Dette kan delvis forklares av at det er blitt flere eldre bilførere, og at disse i gjennomsnitt kjører saktere enn ... -
Flere trafikkskader av nullvekstmålet?
Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1631/2018, Report, 2018-05)Det er et politisk mål at trafikkveksten i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. Mer sykling og gåing vil føre til flere skader, men først og fremst flere lettere skader. Antall hardt ... -
Fotgjengerskader i Oslo i 2016
Sundfør, Hanne Beate; Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1609/2017, Report, 2017-12)Eneulykker blant fotgjengere har tradisjonelt fått liten oppmerksomhet ettersom de ikke inngår i definisjonen av trafikkulykker (påkjørsler). Oslo skadelegevakt samlet i 2016 inn data om totalt 6309 fotgjengerskader. Hele ... -
Kategorisering av gående og syklende
Bjørnskau, Torkel (Arbeidsdokument;50532, Working paper, 2014-02-09)Det er en politisk målsetting at økt trafikk i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. For å møte en forventet og ønsket trafikkvekst blant fotgjengere og syklister og samtidig unngå flere ... -
Litteraturstudie - Safety in numbers - TØI 2013
Bjørnskau, Torkel (Arbeidsdokument;50428, Working paper, 2013-12-20)Det er en politisk målsetting at økt trafikk i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. For å møte en forventet og ønsket trafikkvekst blant fotgjengere og syklister og samtidig unngå flere ... -
Personvern og ITS-baserte trafikksikkerhetstiltak
Assum, Terje; Bjørnskau, Torkel; Eriksson, Louise; Hrelje, Robert; Nyberg, Jonna (TØI rapport;1097/2010, Report, 2010-11)Nye ITS-baserte trafikksikkerhetstiltak som kan brukes til å registrere og regulere uønsket atferd i trafikken, har et stort potensial for å øke trafikksikkerheten. Men de kan komme i konflikt med personvernet. Streknings-ATK ... -
Risiko i veitrafikken 2013/14
Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1448/2015, Report, 2016-04)Rapporten presenterer oppdaterte risikotall for ulike trafikantgrupper og aldersgrupper. Det er beregnet risiko for ulike skadegrader. Det er også beregnet risikotall for materielle skader for bil. I tillegg presenteres ... -
Samspill i Sørkedalsveien - 6 år etter
Phillips, Ross; Bjørnskau, Torkel; Hagman, Rolf (TØI rapport;934/2007, Report, 2007-12)Registreringer av vikesituasjoner og konflikter mellom bilister og syklister i krysset Sørkedalsveien/Morgedalsvegen ble gjennomført høsten 2007. Registreringene ble gjort på samme måte som i 1997 og 2001 for å undersøke ... -
Sykkel i Oslo – eksponering, ulykker og risiko
Bjørnskau, Torkel (Arbeidsdokument;51154, Working paper, 2017-06-20)Statens vegvesen har ønsket en gjennomgang av status i Oslo når det gjelder omfanget og utviklingen i sykkelbruk, og ulykker og skader blant syklister. Bakgrunnen er blant annet en registrert økning i antall hardt skadd/drepte ... -
TØI rapporter - bestilt og betalt av Statens vegvesen
Bjørnskau, Torkel; Johansson, Ole; Pokorny, Petr; Skender, Belma (Others, 2020)